Alla inlägg den 9 februari 2016

Av Anita - 9 februari 2016 09:05

Nu är det tö. Det droppar från taken och stora snöflak kommer seglande från taket så hela huset skakar.

En talgoxe inbillar sig att det är vår på gång och börjar med sitt vårkvitter.


Några dagar utan timmerbilar och då passar jag på att åka till Hammarstrand. Lunch på hotellet tillsammans med DansBritt och hennes kompis. En sväng till PappersBeda och hon sitter med en trasig fotled efter att ha halkat omkull. Så det kan bli

 

Ingen kan säga att jag inte gör det jag kan för att söka tröst i vinterhelvetet.

Ibland gömmer jag undan sommarsmaken.

Jag fick flädersaft av en av mina brorsdöttrar. Fläder växer inte här så för mig är det verkligen en härlig sommarlyx. Sparat och tagit fram och genast rasar sommarens fröjder över mig.

Inte nog med det. Jag trär smultron på strå och sparar i frysen och när det är som deppigast tar jag fram och luktar och smakar och njuter och då känns det lite bättre faktiskt.

 

Hallon har jag också gott om och nu unnar jag mig blåbär, hallon, jordgubbar och smultron bara för att känna lite av sommaren.


Lördagen plockade jag undan de sista julgrejorna och så kom Gamle A och vi satt och såg på en Åsanissefilm. Visas ibland på tv4 komedi faktiskt. Visserligen har jag sett alla förut men njuter likväl av Åsanisses alla härliga gamla uttryck

Söndagen latade jag mig och frampå eftermiddagen tog jag sparken och for ner till byn och hälsade på hos Datafia. Oj vilket sparkföre det var. Det bara sjöng nerför backarna. Väl hos henne gick vi till hennes dotter för att dricka eftermiddagskaffe. Hon har en kattunge och den är busigare än Morris faktiskt.

   


Så blev det slut på helgen och och på måndagen kom revisorn för vägföreningen. Han hade fått ett älghorn i skallen och hade en lång blodig reva i huvudet som började blöda ymnigt när han böjde sig fram för att ta på skorna. Uschaligen så det kan bli.


Ja vad har hänt mer här i skogen. Jo timmerbilarna har börjat köra igen så jag kan inte ta mig ner på byn så för mig blir det ingen semla iår men det kan man väl leva utan.


Eftersom det är så grått och trist ute så tog jag fram två älgstekar för att göra iordning så jag har när någon kommer och hälsar på.

Katten Morris gillar inte älgkött. Jag har försökt ge honom lite köttfärs men det äter han inte. Det var alltså vad jag trodde.



Hade lagt två stora stekar i diskhon för att tina under natten och lagt två tunga skärbrädor över men tro inte att han hade lyckats släpa upp en av stekarna och rivit upp plastpåsen och börjat gnaga på steken. Jag var lite fundersam varför han inte legat hos mig inatt men nu vet jag varför. Han hade annat för sig.  Stulet kött är tydligen bättre än det man får äta av.


Jag har fortfarande ont i ryggen så jag hoppas innerligt att det inte kommer mer snö på ett tag så jag får läka ihop.


Dagens ord: Små smultron på strå gör en glad även om dom bott i frysen några månader.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards