Alla inlägg den 4 februari 2018

Av Anita - 4 februari 2018 09:45

Det börjar redan på morgonen. Skulle iväg och jobba en stund och sommartid är det bara att hoppa in i bilen och ge sig iväg. Men......på vintern.....

1. Bara att få på sig alla kläder. tröjor, yllesockar, vantar overall, stövlar och mössa.

 

2. Sopa trappan och inte bara en gång utan flera gånger varje dag.

3. Så ser man bilen med en halv meter snö på. Sopa sopa sopa, skrapa skrapa skrapa. Skotta bort all snö som ramlat ner framför bilen.

4. Motorvärmare på som drar ström. Elräkning dubbelt så hög som på sommaren.


5. Oplogat på vägen med höga snökanter. Man bara hoppas att man slipper möta någon. Hjärtat i halsgropen.

 

Kinabror får inte igång traktorn. Lånar startkablar av mig men när han ska öppna bagaget är låset igenfruset och han som är stark lyckas dra lös en bit av bilen.


Planen är att jag ska hämta potatis i jordkällaren när jag kommer hem och den lilla stigen dit är totalt igendriven.

8. Sjunker ner till låren när jag ska trampa mig dit. Snö i skorna, blöta sockar och ett sjuhelsikes humör.

Det tar en halvtimma att lyckas skotta mig dit. 

Om det vore sommar hade det tagit två minuter.


11. Jag tömmer aska ur spisen och braskaminen. 

Sommartid behöver jag inte ens elda

12. Går balansgång på iskanten bakom huset för att kunna ta bort istappar och snö från värmepumpen.

 

Kinabror kör med traktorn och fyrhjulingen för att ploga undan det värsta.


13. Så kommer Storfiskarn och hans pappa och Rosenknoppen. Lite fika och sedan ska dom ner till sjön för att försöka fixa i vattenbrunnen. Att komma ner där och hålla på i brunnen i kylan och kallvattnet är ju ingen fest precis. mitt i vintern. Det är ju 15 grader kallt.

 

15. Hämta ved och skotta framför vedbodörren.

16. Snö på bron igen sopa.


Det var en helt vanlig lördag i paradiset Fisksjön. En dag då det mesta gått ut på att kämpa mot snön och man har inte hunnit annat.

Jag har tvättat lite kläder och hängt till tork i badrummet.

Tänker på när man får hänga ut tvätten på linan mellan träden och vinden torkar den. Att ta in en tvätt som är slät och väldoftande istället för en skrynklig.

 

Det som är enkelt på sommaren är besvärligt på vintern och som jag sagt förut så är vintern finast på julkort och naturligtvis fint för dom som inte behöver slita med det.

 

Hunden Jack älskar snön och hoppar omkring så gott det går och ibland försvinner han helt under snön.

Faktiskt kommer solen fram en liten stund och visst är det vackert men fy så jobbig.

 

Får väl avsluta med en fin sommarbild för att få humöret att bli lite bättre.

 

Dagens ord: Le och var glad det kunde vara värre, och jag log och var glad och det blev värre.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards