Direktlänk till inlägg 15 april 2010

FLER VÅRTECKEN

Av Anita - 15 april 2010 08:09

  

Morgontrötta jag vaknar minsann inte i gryningen i vanliga fall men jag drömde att jag klättrade i ett halvfruset vattenfall där jag fick ducka för stora isklumpar hela tiden och fötterna gled undan hela tiden.  Precis när jag halkade och föll vaknade jag med ett ryck och såg att klockan var 4 på morgonen.


Det började redan ljusna! Blå gryning. Hjärtat dunkade i kroppen som det gör när man vaknat ur en mardröm. Kliver upp och går ut på balkongen. Orrarna har redan börjat sin morgonkör ute på sjön. Kryper ner och somnar om.


Utanför väggen på jobbet blommar 4 tussilago. Sätter dom i en äggkopp på fikabordet. De små hoppfulla solarna.


När jag går upp till byn hör jag att gubbarna har börjat kapa ved. Vårtecken om något.


Nu går vi till farmor Annas receptbok igen och eftersom man alltid följde årstiden så får dagens recept handla om björksav. Här är det alldeles för tidigt men längre ner i landet kanske det är dags. Saven ur björkar ska man ta när det är musöron på björken alltså här i maj-början av juni.


Enklaste sättet att tappa björk är att kapa av en gren och hänga en burk under eller trä på en flaska. Mest kraft har saven om man tar den när månen är på uppgång mot fullmåne och fullmånedygnet är speciellt bra.


Man kan dricka saven som den är och ev sätta till lite citron. Det är rena vitaminkuren.


Man kan använda den till ansiktsvatten och det minns jag att man gjorde under vårtiden när jag var barn.


Här kommer farmors recept på

BJÖRKSAVSDRICKA


5 l björksav

8 hg socker

50 gr jäst


Ställ drickan i varmt vattenbad tills den är 30 grader.

Rör ner jästen och låt stå i rumsteperatur 2-3 dygn.

Varning: Kan innehålla alkohol.


Ni har kanske hört att man gör champange av björksav här uppe i Jämtland. Jag har inte smakat den men det kan kanske vara något.


Vi tar ett litet råd till när vi ändå är på gång.

När vårens första duggregn kommer

bär ut de vårtrötta blommorna och låt dom få en dusch.

Dom blir som unga på nytt.

  

Ställ dig i regnet själv också och låt duggregnet

tvätta bort allt gammalt grått ur ansikte och hår.

Fast jag hör att sotmolnet från vulkanutbrottet på Island är på väg hitåt så vi får nog spara till en annan dag.


Igår kväll dök broder O upp och kapade av rönnen. Tala om att jag blev förvånad men nu är det gjort i alla fall. Rönner sägs skydda för trollen men en liten bit har jag sparat så jag hoppas jag klarat mig. Man kan ju leka med tanken att ett litet troll med svans skulle komma kutande över gårdsplanen med en påk i högsta hugg. Jag ska tala om för er när det händer.


PappersBeda och jag var ner på Håsjögården och åt middag. Alla som jobbar på sommarcafe i somras blir bjuden på middag. Det var en väldigt god laxsoppa med gott bröd till. Sedan åkte vi hem och PappersBeda klippte mitt hår. Hon är en allsidig kvinna minsann.


Jag har svårt att komma på något finurligt dagens ord idag.

Får bli en fundering i anledning av vad som hände imorse.

Varför går alltid jeansen sönder precis när dom blivit som skönast?

 
 
Liliann

Liliann

15 april 2010 08:50

Björksav från Jämtland, ja jag vet inte vad jag tycker om det....gick en promenad längs området där han tappar sin sav, blev illamående,vid varenda björk längs minst 1 km stod en dunk han fullkomligt dränerar björkskogen...skövling i mina ögon...OCH den är inte ens god säger de som smakat, själv tänker jag inte ens prova den.
Trädkramaren Liliann

http://livetefantastiskt.bloggagratis.se

 
Ann

Ann

15 april 2010 10:35

Om det blir som Lilian skriver så blir det förstås fel...Annars är ju Björksav "gammalt och beprövat" och vi vill ju inte att det ska glömmas bort...Björksav är också förutom nyttan invärtes, väldigt bra att skölja håret i...
jag har inte druckit "champagnen" från Jämtland...Det sägs att det är dyrt som gröön....

http://dansann.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

15 april 2010 17:09

Vi har ju en hel rad björkar längs vägen, man kanske skulle testa?

När du skriver om att man ska sätta ut blommorna i duggregnet så kommer jag ihåg att det gjorde alltid mamma. Hela sommaren, så fort det var ett lagom gott regn så släpade hon ut krukväxterna.

Jag läste att här från Gotland stoppar de all flygförbindelse klockan 22 ikväll. Naturen rår vi inte över, hur märkvärdiga vi än tycker att vi är.

Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
storabh

storabh

15 april 2010 21:50

Jag har kollat Oscar Wilde och kan passa med ett citat: - Jag tycker inte om arbete, ens om andra utför det!

http://storabh.wordpress.com

 
billan

billan

15 april 2010 22:18

Känner mig lite tveksam till björksaven, låter beskt.......
Vilka massa med vårtecken du serverar idag, härligt! Jag har i alla fall lite krokus och tussilagon här på min gård!
Må så gott!

http://www.auroraborealis-1.blogspot.com

 
av irja

av irja

16 april 2010 02:38

Kära Anita !!!
Det där med björksav är nog inget för mig som är björkpollen allergisk,Våran flygplats Kallax i Luleå blev det flygförbud tidig torsdagsmorgon, vi är alltid dom som blir drabbad först av alla.... men nu är det ju nästan hela Europa....Jag för min del skulle inte vilja bo på Island just nu,,,, var ska folket ta vägen där,nu när det är flygförud,,,,vi är lyckligt lottade.....Önskar dig en skön och fin/ fin mys fredag och vårdag....KRAM /IA.....

http://40-Talisten.blogglatsen .se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards