Alla inlägg den 18 juni 2010

Av Anita - 18 juni 2010 16:50

  

Från gröna parker till karlhyggen, sly och igenvuxna betesmarker.


Från flotta villor till gamla flagnande hus.


Från tjusiga järnvägsstationer  till ledlagda och till och med helt rivna och bara ett hål kvar.


Från asfalterade vägar på minsta plätt till asfaltvägar med lappade och lagade hål (i bästa fall) och grusvägar med stora hål.


Det sista vi såg på järnvägstationen i Helsingborg var en stackars man som tiggde pengar. Han hade så lessna ögon och luktade så illa och nu har man ju inga kontanter, bara kort. Det måste vara svårt att få åt sig någon slant. Det  borde inte vara så. Så förnedrande för människor att behöva tigga i ett så kallat rikt land som Sverige.


Fast jag bara varit borta några dagar så har det hänt en del.


På macken har gubbarna flyttat från stolarna inne i macken till bänken utanför.


På hotellet är det tyst och tomt nu när barnen har börjat sitt sommarlov (dom har sin matsal där).


I trädgården har det växt utav attan. mest gräset och brännässlorna.


I skogen är marken täckt av skira vita skogsstjärnor.

   

Bakom källaren är det fullt med åkerbärsblommor. Det är de godaste bär jag vet och det ser ut att kunna bli mycket av dom iår.


Myggen har kommit och det i massor. Det är lite irriterande innan man vant sig.


Trots kylan är ju sommaren på väg. Jag flyttar ut mina plantor ur växthuset nu och hoppas att frosten är över.


Jag planterar potatis i platsen som blir över i växhuset. Känns lite konstigt. Härom dagen åt jag nypotatis och nu sätter jag ner potatisen i jorden. Tur att det är ljust dygnet runt så dom hinner bli. Det är onekligen ett avlångt land vi lever i.


Häxan skrattar och hälsar mig välkommen hem. Oskar följer med mig var jag går. Svalan Iris ligger på ägg i uthuset och ......


Det är väldigt tyst. Jag tänker inte på det i vanliga fall och irriteras inte av ljud heller men nu märkte jag det. I Fisksjön är det tyst åtminstone om nätterna.


Grannen har redan varit in ett antal gånger, telefonen har ringt oavbrutet och DataFia kom en sväng på fika igår kväll.


Bara sju dagar kvar att jobba sedan blir det EVIGT SOMMARLOV. Låter det inte härligt!  


Idag har regnet öst ner hela dagen men jag tror att det minskar lite nu.


Dagens ord: Rika eller fattiga men vi går ändå på samma jord. En är rik på ägodelar och en annan är rik på vänner och ren luft och vatten.

En och annan stackare har varken det ena eller det andra.

Det borde inte vara så.   

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18 19 20
21 22 23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards