Alla inlägg den 3 februari 2013

Av Anita - 3 februari 2013 10:44

Vet att jag gnällt nu en längre tid på snön, kylan och mörkret. Gnällt på den hemska vintern som känns som en fiende, som bara ställer till elände och bekymmer. Vet att ni inte kan förstå att jag inte ser något vackert och positivt i snö och kyla. Att vi har ren snö häruppe som man kan äta utan att bli sjuk må så vara men varför skulle man äta snö.

Varför flyttar inte människan undrar ni?


Det är vågskålen. Det är somrarna som väger tungt även om jag ibland kan tycka att vintern kanske väger över när det är som värst.


På andra sidan väger så mycket underbart även om sista sommaren var regnig och kall och inte så mycket att glädjas åt.

 

Kanske blev sommaren som den blev för att vi inte skrek vårskriket som vi brukar.


Blommorna tyckte vädligt om den regniga sommaren och min trädgård blommade som aldrig förr.

 

Först häggen med sin speciella doft som är så underbar när man känner den utomhus men som luktar kattpiss om man tar in den. 

 

Så härligt att sitta på altanen mellan regnskurarna och se ut över en blommande trädgård.

 

Lupinerna blommade som aldrig förr och har ändrat färger till så många olika.

 

Vet att många tycker att lupiner och maskrosor är ogräs men jag tycker att dom är vackra. Allt måste inte vara kontrollerat.

 

I skogen blommar harsyran, linnean och guckuskon för fullt.

Min längtan till att gå upp på bergen blev ju av åtminstone en gång

 

Så dansade jag och det kan man bara göra på sommaren här men det blev Stromboli, Hanssons loge Björnlogen i Storåsen och massor med gånger i Hällesjö.

 

Här är det lite förfest hos DansAnn innan vi drog iväg på första dansen på Hanssons loge. Oj så roligt vi hade.

 

Så är det barnen som kommer om sommaren. Finns det något underbarare än de lyckliga ögonen på ett barn som själv fått dra upp sina första fiskar.

 

Visst är det gott med rökt abborre på spisbröd en höjdare som gillas av både unga och gamla.

 

Bastubad med goda vänner är ju också något som sommaren bjuder på och visst går det att doppa sig i sjön även om vattnet i sommar knappast kom över 15 grader.

  Festerna när alla kommer hem. Tyvärr regnade det både vid surströmmingsfest och kräftskiva men som tur är så kan vi sitta under tak hos AMV. Där spelades och sjöngs det och när myggen blev för ilskna fick vi gå in för där finns det plats för många.

 

Alla åkrar var fullständigt vita av älgört och doften och humlesurret låg som en dimma över marken. Manshögt växte dom och jag gjorde älgörtsdricka och det är riktigt gott.

 

Nere vid badstranden kan man sitta och se solen gå ner och ni ska veta att kvällarna är långa. Det blir knappt mörkt förrän vid 12-tiden och då är det bara lite skymning innan solen går upp igen. Den liksom vill ta igen för den tid den legat gömd i vinterns hårda och obevekliga grepp.

 

Så är det då bärtiden. Iår var det extra mycket blåbär, stora fina bär. Vilken glädje att gå i skogen. Som ni vet så är jag inte rädd varken för björn eller varg även om jag såg både skit och spår efter björnen både här och där.

Visst fann jag lite hjortron också även om det inte blev några mängder. Lingon fanns det gott om och då behöver jag bara gå bakom huset för att plocka hinkarna fulla. Däremot fanns inga hallon som är mina favoritbär, men man kan inte få allt. Jag älskar att gå i skogen.


Lite senare vandrade DansBritt och jag ut i en fin fin skog och hittade ganska mycket trattkantareller. Dom har jag torkat och lagt i burkar.

En kväll när jag var otroligt sugen på något salt och knaprigt typ chips så fick jag iden att knapersteka kantareller och salta dom. Hua så gott att knapra på framför tvn och säkert mycket nyttigare än chips.


 

Även om sommaren var kall, regnig och allmänt rätt dålig så fanns det stunder av lycka. Det jag saknade mest var att kunna bada, något som jag brukar göra varje dag.


Nu är det ju kanske bara två månader sommar här men det är i alla fall i bästa fall snöfritt maj-september och det är väl det mesta man kan tänka sig. Frågan är Vilken vågskål väger mest.


I den kallaste vintern när allt går på tok, snön vräker ner så man måste skotta hela tiden, pengarna som tar slut för att grejor går sönder i kylan, man fryser och mörkret tränger in i själen och gör en till en bitter gammal bitterfitta då kan man önska att man hade valt ett annat liv och slapp allt det jobbiga och hemska som vintern innebär men sedan då våren kommer så glömmer man bort allt det svarta och hemska och börjar leva igen.


Ibland ger jag upp hoppet och tänker att livet är förbi och ska man måste känna så här jämt men när en liten solstråle letar sig in genom fönstret så kommer ett litet litet hopp farande och man tänker: Kanske får jag dansa igen, njuta av min trädgård, vandra i mina berg och umgås med mina vänner och släktingar. Kanske kommer energin tillbaka och om jag blir solbränd så ser jag inte lika ankommen ut som jag gör nu när jag ser mitt bleka ansikte i spegeln och ser på min slappa gamla kropp. Kanske jag till och med blir rik på min keno-rad och slipper leva på gränsen till vad som är möjligt jämt.


Dagens ord: Låt aldrig hoppet överge er. Det kan komma bättre tider.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards