Alla inlägg den 22 maj 2014

Av Anita - 22 maj 2014 08:26

 

Grönt, härligt skimrande ljusgrönt. Björkarna slog ut bara över en dag ocvh till och med rädisorna som jag satt förra veckan har kommit upp.


Rosen som jag fortfarande har inne blommar som aldrig förr och sprider en härlig doft över hela köket.

 

Nu sover jag med öppet fönster och det känns som om jag får in hela naturen i mitt sovrum och vaknar och tittar på den lilla violbukett jag plockat och ställt på bordet bredvid sängen. Bättre uppvaknande kan man inte ha.

 

Det har varit ganska mycket sista dagarna så jag hinner knappt skriva eller tänka.

Allt måste upplevas och nu är det till att vara utomhus från morgon till kväll.

Tänk så energin flödar.


 

Nu har Kinabror och jag börjat med vårbruket som grannen skulle sagt. Jag var och hälsade på grannen på Sjukstugan härom dagen och fick noggranna instruktioner om hur vi skulle göra för att sätta päran. 

Så nu har vi satt päran potatisen om ni inte förstår språket.

 

Mustascen kom vandrande genom skogen och hjälpte till och vi har satt 8 olika sorter bara som ett prov. Nu gäller det att inte tranorna äter upp dom eller att det blir för torrt.

Härligt väder var det och vi gick hem och fikade på förstukvisten. Så varmt att vi satt där i skuggan och åt mackor och drack kaffe och såg ut över sjön.

 

Jag har hunnit en del sista dagarna minsann och till och med gått och hälsat på vättarna i skogen.

 

Ser ni dörren!.

 

Trolltuvorna har fått en jättefin doftande mössa och älgarna älskar att äta upp den. Nu har älgmamman jagat bort sina fjolårskalvar och dom springer runt och ser väldigt vilsna ut.

 

För det mesta vill man hålla sig hemma nu och stöka och njuta av solen. Inte ens myggen har börjat bitas ännu så det är helt underbara dagar då man kan vara ute.


Gjorde mig en tur igår till Hammarstrand för att träffa växtfärgningstanterna och förbereda lite inför växtfärgningen.


Annars har jag rotat i rabatterna. Tänk så mycket ogräs det blir. Man riktigt hör hur det växer och det står nog inte på innan man får ta fram gräsklipparen. Tur att jag mest har mossa på mina gräsmattor. 


 

Jag har hunnit med att pimpa mina jordbänningar och tomtebobarn också. Dom börjar ju tappa färgen efter vintrarna.

 

Nej nu har jag inte tid med det här längre. Nu är det faktiskt så att solen skiner och jag ska sitta i morgonsolen och prata med svalorna och med tornfalkarna och alla andra småfåglar och äta tunnbrödstut med kaviar på och dricka kaffe och sedan drar jag igång med en massa roligt som ni kanske får höra om en annan dag.


Dagens ord: Räkna de lyckliga stunderna blott. 





Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards