Alla inlägg den 28 april 2016

Av Anita - 28 april 2016 12:31

I den här världen går allt så fort och ger vi oss egentligen tid till att känna? Dundrar vi bara på utan att varken känna eller tänka?

. Ger vi oss tid till att känna lukter, smaker och höra fåglarnas sång? Jag bara undrar.

När jag var på väg hem från Kinabror i den blöta.slibbiga snön började jag fundera på det.


Först doften av den nyklyvna veden, sedan lukten av blötsnö och lerig väg. När jag kom till  Gubbflon kom lukten av svart.fet myrjord, en helt annan doft.

Föresten vad är det för skillnad på lukt och doft egentligen. Jag har ju fått för mig att lukt är sånt som luktar illa och doft sådant som luktar gott men nu hör jag att man på tv säger doftar om allting. Nåja man kan inte veta allt så nu fortsätter vi och skriver jag fel får ni väl skriva och skälla. Det är länge sedan någon skällde på mig nu.


Nåja. jag kom hem och i mitt hus luktar det eller doftar det rök från braskaminen och kokkaffe, en ganska hemtrevlig lukt förresten (eller doft).

 

'Katten som genast hoppar upp i mitt knä luktar då bara gott och inte så mycket heller. Hörs desto mer med sitt goa spinnande.

 

När jag var ung och vacker använde man parfym och annat lukta gott.

I Brakskitarnas dal står en samling parfymflaskor som jag inte har kastat bort, Dom är ju så fina.

Ibland går jag upp och luktar på några av dem och fina minnen bara rusar över mig. Man ska ju leva i nuet men vad faaan Det var ju bättre förr.

Förr fanns dofter som liljekonvalj, rosor, syren och viol. Minns mammas parfym som hette Bloo moon och luktade spännande och förföriskt.


Numera är jag allergisk för starka dofter så jag använder inte lukta gott utan luktar bara mig själv. alltså gamkärring och möjligen lite tvål.


Idag snöar och regnar det lite från och till. Kinabror och hunden Jack kommer. Hunden Jack luktar blöt hund.

 

Jack är som vanligt dörädd för katten och då är det skönt att sitta i knä i hel säkerhet. och  titta på katten som leker på golvet.

 

Utanför flockas bofinkarna och äter solrosfrö. Det är en ganska trist dag i Paradiset Fisksjön och händer inte mycket.

Kinabror och jag ska på vattengympa i eftermiddag.


Jag har massor att göra ute men det regnar och inne har jag ingen lust att gör något alls.

Inga fina bilder kan jag bjuda på idag heller så dagens inlägg blev väl inte någon höjdare precis. Det blir väl bättre när solen kommer.


Dagens ord: Ovan molnen lyser alltid solen. Om vi kunde flyga skulle vi se det.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards