Alla inlägg den 26 december 2017

Av Anita - 26 december 2017 16:48



 

Egentligen gillar jag tiden före jul bäst. Jag gillar att skriva julkort och få julkort. Jag gillar att pynta och laga  mat men inte att baka men så blev jag förkyld och snorig och tappade gnistan. 


Sonen kom till slut efter förseningar och borttappade väskor. Till slut sent på kvällen kom väskorna och han slapp gå omkring i gamla lumpor som han lämnat här. Fast här kan man gå i gamla lumpor. Det gör jag ju alltid och vem bryr sig.


Fredagen for vi till Hammarstrand för att handla och äta lunch med DansBritt.

Sedan skulle vi hämta julgranen på Stedesbacken men det gick inte alls bra. Sonen körde fast med fyrhjulingen och vi fick överge tanken och pulsa i snön ner till sjön och ta reservgranen fast den var både liten och ful.

 

Så klädde vi den men jag kunde bara använda en tredjedel av mitt pynt för granen var så liten men så fick det bli. Saker och ting går väldigt sällan efter planerna. Det är någonting man fått lära sig av livet om man inte lärt sig något annat.

 

Som vanligt är strax före jul kom DansAnn med hemgjord senap och glögg och det var så trevligt att träffa henne och det tyckte hunden Jack också.


Lördagen fixade vi med mat, griljerade skinka och Sonens kompis M kom och Broder B med familj kom. Broder B:s dotter kom med en massa mat hon gjort. Det var siller och senap och grisfötter och godis och kakor, jag vet inte allt.

Vilken tur nu när jag kände mig risig och orkeslös.

 

På kvällen var vi borta hos Broder B och spelade bingolotto och så gick den dagen.


Så blev det julafton och det var det vackraste julväder det varit på länge. Bara någon grad kallt och ingen blåst och ingen snö.


Vi blev 15 personer på kvällen och de flesta kom till Kalle Anka. Skåningarna gjorde långkål och brunkål och som vanligt hade TuppOla gjort älgkalvsylta och hans fjälla hade gjort brynost. Sofiepropp hade också gjort godis och oj vad vi åt.

 

 

Så blev det julklappar och ris alla malta och kaffe och mandelmusslor.

 

Ja det blev en riktigt trevlig kväll.

En del av oss slutade kvällen med att åka ner på byn och gå i gamla kyrkan. Förr åkte vi spark ner där men man blir ju latare och latare med åren så vi tog bilen. Det är mysigt att sitta där och lyssna till musiken och gå ner i varv.


Igår var det disken och stöket som gällde och frampå eftermiddagen åt vi dansk fläskastek med brysselkål och rödkål med Broder B och gänget. Fläsksteken var helt underbar och jag åt faktiskt två portioner och det gör jag aldrig.

 

Lille Liam hade fått en gitarr och hans morbror lärde honom de första grunderna.


Idag har Liam och jag sett på film och ätit ris alla malta och choklad och druckit  julmust medan killarna varit ute och stökat med skotrar och fyrhjulingar. Det ska bli en massa snö sägs det så det gäller att ha grejorna klara. Det var faktiskt 17 grader imorse och då brukar det inte snöa men så konstigt som allt är nu för tiden så vet man ju aldrig.


Dagens ord:  I år kom det ingen tomte men vi fick julklappar ändå. Konstigt. Men .....som lille Liam sa för något år sedan Jag har slutat be tomten om julklappar, det är mycket säkrare att be morfar.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards