Direktlänk till inlägg 14 februari 2024

FETTISDAG OCH ALLA HJÄRTANS DAG

Av Anita - Onsdag 14 feb 08:42

 

I dag är det Alla hjärtans dag men inte är det väl någon större sak omkring det. De tiderna är förbi för väldigt länge sedan.

 

Lite mer firande var det igår när det var fettisdagen. Jag gjorde semlor och Broder B med Fru och Kinabror och jag hade lite förmiddagsfika med semlor och frampå eftermiddagen kom TuppOla också Som traditionen alltid varit så åt vi bruna bönor och fläsk till middag den här dagen. Så vi alla fyra syskon träffades och smockade i oss semlor av hjärtans lust.


Det finns lite fina minnen i mitt huvud om hur det var förut när just fettisdagen var en viktig dag. Jag minns att jag var kanske runt 5 år när jag fick följa med mamma, faster Gunhild och tant Alma till skogs den dagen.

Karlarna bodde i skogen på veckorna och pappa kom och hämtade oss med hästen. Vi fick sitta på timmersläden och vi hade en stor kastrull med bruna bönor och fläsk och förstås en massa fettisdagsbullar som man sa då


Solen sken och fåglarna hade börjat kvittra. I kojan var det några gubbar, jag minns inte riktigt vilka men det blev fest med mat och glada skratt och jag hörde hur dom berättade att längre tillbaka hade man till och med en dragspelare som spelade och man dansade men det var längre tillbaka.


Jag minns hur vi åkte hem nerför backarna och hästens bjällror klingade och jag var insvept i en tjock filt och var mätt och glad och det kändes som om våren var på väg. Hästen fes och vi skrattade. Nog kanske jag var på flera utflykter men det var den här gången jag minns.


Minns att när jag gick i skolan var det också en särskild dag. Vi fick bruna bönor och fläsk och fettisdagsbullar i varm mjölk. Dessutom fick vi en jaffaapelsin. En sådan stor med lättskalat skal. Dom var söta och goda och jag vet inte om dom finns längre. Jag har i alla fall inte sett dom.


Nu till helgen kommer Kinabrors Son med familj och hundar så jag hoppas verkligen att vädret blir bra så vi kan vara ute lite grann. Det har snöat igen men är inte så kallt längre men idag ingen sol utan ganska grått. Jag ska följa med Broder B och Frun iväg en sväng bara för att få lite omväxling.


Dagens ord: Kram till er alla på ALLA HJÄRTANS DAG

 
 
Carmen

Carmen

Onsdag 14 feb 13:33

Det är så roligt att läsa om dig och dina fina barndomsminnen osv. Det måste ha varit helt underbart att åka med i den varma tjocka filten bakom hästen. Vissa minnen blir verkligen förevigade.
Hoppas att du får en fin alla hjärtans dag idag.
KRAM på dig.

http://thatsmylife83.bloggplatsen.se

Anita

Onsdag 14 feb 18:55

Jag har tappat ditt lösenord det är därför jag inte skrivit på länge

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

Onsdag 14 feb 16:44

Vilken fint minne. Självklart stannar en sådan upplevelse kvar i en liten tjejs minne. Kul att du kan plocka fram det och liknande fina berättelser och kanske satt du och log när du skrev om hur ni åkte hästsläde till skogskojan :D

http://ibod11.com

 
Anki

Anki

Onsdag 14 feb 17:44

Vilken härlig berättelse du bjuder på! ett fint minne!
Önskar dig en fin kväll denna Alla hjärtans dag!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

Onsdag 14 feb 22:05

Jag kan aldrig minnas att vi fick något speciellt i skolan på fettisdagen och den uppmärksammades nog inte något speciellt hemma heller. Man åt fastlagsbullar eller semlor lite då och då under fastetiden.
Hoppas att du har haft en fin Kerlaiksdag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Carmen

Carmen

Torsdag 15 feb 08:11

Okej.

Lösenordet är: 192022

Kram.

http://thatsmylife83.bloggplatsen.se

 
enneagram test

enneagram test

Torsdag 15 feb 08:53

fat day, it's been a long time since someone celebrated this day with me, it's wonderful, it seems like everyone has gradually forgotten this day. I often put aside my weight loss plan and eat freely on this day

http://https://enneagram-test.io

 
Soldansare

Soldansare

Lördag 17 feb 16:30

Vilken festlig dag fettisdagen varit. Jag minns inte att vi festade den särskilt när jag var barn, men semlor fick vi ju så klart, åtminstone hemma.
Min pappa jobbade också i skogen och jag vet att vi var och hälsade på honom ibland. Även om han alltid kom hem på kvällarna. Vi hade kaffe och bullar med oss till honom och de andra karlarna och de tog paus i huggandet och fikade med oss. Men släde fick vi inte åka.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ingen bild

kanecharles

Måndag 11 mars 05:07

Passagen du delade är full av värme och kärlek. Minnen från fettisdagen och glada familjestunder är verkligen omhuldade https://time-calculator.io/ Önskar dig en trevlig helg med Kinabrors Son och familj!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards