Alla inlägg den 2 januari 2010

Av Anita - 2 januari 2010 15:42

  


Varför i fridens namn har människan en yllepläd på bloggen? Kanske frågar ni er det. Underligt men ser ni. Det finns en historia.


Det är så att idag har sonen och jag varit till min moster. Hon och hennes man bor alldeles vid det som en gång i tiden var Ragundasjön. Högt uppe mot bergkanten med en hänförande utsikt över åkrar och ängar. En gång i tiden var det sjön där innan vildhussen lyckades tömma hela sjön och jag kan tänka mig att det var vackert med vattnet nedanför.


Nåväl vi har varit dit och fikat och vet ni. Hon bjöd på Brittatårta med smultron. Tänk er mitt i 20 gradig kyla får du smultron med smak av varma sommardagar.


Åter till pläden. Den började komma till en sommardag vid Fisksjöns strand.

Vi växfärgade garn och jag ska bara tala om för er att det är en myt att växtfärgat garn är i milda toner.


  


Kolla bara här vilka lysande fina färger man kan få om man bara har rätt vatten och rätt temperatur och rätt växter. Lysande såpdoftande färger.

Antingen blir man helt tagen av växtfärgning eller också tycker man att det är mycket jobb för lite. Det tar många timmar och mycket arbete men är härligt.


  


Moster som är en hejare på att väva har vävt den här filten till mig och skickat den för ruggning och nu har jag fått den. Hon påstår att den luktar Fisksjön av den.


Vilken gåva att få. Nu när sonen åker hem och jag fryser kan jag linda in mig i den varma yllefilten och sitta och mysa i fotöljen framför tvn och minnas de härliga sommardagarna vid fisksjön och alla gånger växtfärgningsgänget och tovargänget träffades nere vid sjön och färgade garn.


Kanske kan jag uppta det igen nu när jag blir ledig. Det var ju faktiskt väldigt roligt.


Annars var det en trevlig dag igår. Jag  och sonen var in till grannen och han bjöd på champanje i ölglas och jag blev lite svag i benen för jag är inte van att dricka sprit.

Sedan åkte jag till broder B och vi tjejer satt och såg på film medan killgänget satt i mitt kök och spelade kort och det hördes på glammet att dom hade kul.


Nu har tiden gått och imorgon åker alla tillbaka till Skåne och det kommer att bli väldigt tyst och trist. Det är förunderligt hur fort man vänjer sig vid att ha huset fullt med människor.


Vi ska åka till Kälarne ikväll och äta på hotellet hela gänget och det är skönt att inte behöva stöka med maten.


Dagens ord: Vissa gåvor blir en extra värdefulla. Gåvan att ha goda vänner omkring sig och en varm härlig yllefilt alldeles hemgjord som värmer benen hela kalla vintern.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23 24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards