Alla inlägg den 7 april 2011

Av Anita - 7 april 2011 10:14

När jag sitter och tittar ut på snövädret så tänker jag på aprilväder för igår ni var det en rent härlig dag.


Kinabror och jag packade ryggsäckarna och drog iväg ut på sjön, ända väst i sjön. Han på snöskoterna och jag på sparken.

Uppdelade sysslor efter det vi passar bäst för. Han fiskar och jag gör som jag alltid gör sköter om lägerelden.


Jag är den som letar efter lägerplats där det är som mest lä och mest sol.

En udde där det finns en gammal eldstad.


På en gammal tall hänger det en plåtburk med sträng i som man ska koka kaffe i och en gammal kniv. Undrar hur länge dom hängt där?

Här har fiskare slagit läger i kanske 100 år och mer men en kaffeburk rostar säkert rätt fort.

 

Första ställena där det blir bart är just på stränderna och här är det så fint. Olika fina mossor tittar fram överallt. Det doftar fuktig mossa och jord.   Det är så gott om nedrasade torra fina pinnar efter stormen i vinter så det är en baggis att tända en riktigt fin liten eld.


Den första vårelden får mig att må så otroligt bra, hjärtat riktigt sjunger. Att äntligen få vara nära skogen och elden och solen och dofterna.

Bara eldens sprakande annars är det tyst.


 Så packar man ur ryggsäcken. Där finns en del att äta, lite korv och lite att dricka och naturligtvis kaffe.

  Hembakat tunnbröd att rulla in korven i.

Ni kan inte tro vilken lycka det är för mig att äntligen få sätta fötterna på annat än snö och sitta här med ansiktet vänt mot solen, lutad mot en tall och njuta av våren.

  Fiskelyckan för brorsan var inte så bra men skit samma, katten Oskar är glad för småfisken och som sagt vi hade korv med oss.


Även den skönaste dag lider mot sitt slut och vinden tilltar allt mer. Jag ställer mig på sparken och får vinden i ryggen. Det är bara att fälla ut vingarna (förlåt jag menar armarna) så blåster vinden mig nästan ända hem. Bara några enstaka sparktag behövs men isen börjar bli blöt och subbig.


Efter en dag i sol och blåst känns ansiktet hett och man är både avslappnad och pigg på samma gång. En överdos av syre kanske.


På kvällen var det dags att släppa in alla tjejerna på meditaionskvällen.  Kinabror rymde fältet.

 Jag gör min debut med min egen meditation och dom verkar bli nöjd med den. Vi har som vanligt väldigt roligt. Är det inte det livet går ut på. Sällskapa och ha roligt.


Idag vaknar vi till blötsnö och strömavbrott. Strömavbrottet varade bara någon timme så nu har vi strömmen igen. Vi har ju fullt upp på dagarna.


Nu är det surströmming hos grannen som gäller och sedan ska jag dra iväg och jobba.


Dagens ord: Tiden går fort när man har roligt.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards