Direktlänk till inlägg 10 maj 2013

VÅREN

Av Anita - 10 maj 2013 10:30

 

I förrgår hade sjön gått upp när jag vaknade och då börjar våren. Kylan som kommer från isen och drar upp i min trädgård är plötsligt borta.


Nu börjar mina nya vanor.

1. Vaknar på morgonen till fågelsång.

2. Det första jag ser är blombuketten jag har på kommoden.

 

3. När jag masat mig upp står jag och ser ut över sjön och läser in vilket väder det är och ska bli.


I förrgår sken solen stundtals och det var så skönt ute. Jag stökade ute. Försökte att gräva lite i jorden men den var alltför blöt så det fick jag ge upp.

Då rev jag den gamla rosenbågen som gått sönder och byggde en ny. Frampå dagen var det så varmt att jag gick barbent och satt i hammocken och vilade och läste.


Eftersom jag inte har någon bil så börjar maten ta slut. Om ni visste vad man blir less på att äta gammal hotdog och bröd i flera dagar på rad men vad gör man när inget annat finns.


Frampå kvällen gick jag ner till byn och till DataFia och himmel. Där fick jag pizza! Å så gott.

Som en överraskning fram på kvällen fick jag solfrossa. Jag var alldeles röd om benen och skakade som ett asplöv. Lade mig i badkaret i varmvatten och drog på mig en tjock badrock och lade mig under yllefilten. I går morse var jag kry igen men benen är fortfarande röda. Solen måste vara görhet. Jag har inte ömtåligt skinn och har aldrig blivit bränd varken här eller utomlands. Vad händer?


Igår när jag vaknade så regnade det så planen blev att måla fönstren i sonens rum som SnickarMagnus fixat till men det blev så mycket annat som hände.


Jag fick följa DataFia till Hammarstrand för att handla en massa grejor. Vi for på graven och tog bort lyktor och sedan for jag hem och gjorde middag till oss alla.


Tänkte göra nässelsoppa men det regnade så mycket så jag ville inte gå ut. Det blev istället fläskfilegryta och klyftpotatis och till efterrätt blev det chokladmouse. Vi blev 6 stycker en alldeles lagom liten grupp. Jag fick en flaska med Italiensk Limpnce av Skatan och den drack vi av.


Så gick den kvällen och idag är det mulet och grått.

Vi får se hur det blir.

 

Mitt gyckelblomster brer ut sig i fönstret så dess öknamn "potta full" är verkligen berättigat. 

 
 
Karin

Karin

10 maj 2013 10:53

Det måste vara en ljuvlig syn att mötas av vitsippor när man vaknar. Jag får komma ihåg att plocka nästa år, för nu är de utblommade och bokarna har slagit ut. I Skåne SKA boken vara utslagen den 10 maj, men i år trodde jag faktiskt inte att det skulle hålla. Men i förra veckan när sommarvärmen kom, så fick alla träden fnatt!
Kram och njut av solen, men var rädd om benen!
Karin

http://pixelmojan.se

 
Janne

Janne

10 maj 2013 11:28

Nu Anita så ser jag att även du har fått besök av våren. Ha det bra !

http://yngaregubben.blogspot.se

 
Ingen bild

margaretawarenius.blogspot.com

10 maj 2013 17:10

oh så sköna morronvanor i vårens-tid. Och så har du tystnaden oxå!

margareta

 
Soldansare

Soldansare

10 maj 2013 17:48

Underbart!!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Lena

Lena

10 maj 2013 20:31

Härligt att höra att fler älskar nässelsoppa! Nyttigt och gott!

Lena

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Anki

Anki

11 maj 2013 09:17

Just nu är naturen som allra bäst... så skönt att våren kommit på allvar och att sjön är isfri :)
Jag ska plocka nässlor och kirskål idag - ska göra en paj med rökt lax... det brukar bli gott!
Ha en fortsatt fin helg!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
Carita Liljendahl

Carita Liljendahl

11 maj 2013 13:43

Ja, nog är det ju härliga tider i naturen just nu! Så fint det är där du bor också.

http://debutsky.wordpress.com

 
Äppelblom

Äppelblom

11 maj 2013 18:24

Så härligt du beskriver din morgon. Jag ser också sjön när jag vaknar för vi har ungefär 100 m ner till vattnet. Inga vitsippor bredvid min säng för där får varken kommod eller sängbord plats.
Vrider jag på huvudet åt andra hållet, så ser jag en yrvaken gubbe och det får väl duga istället, men jag tror jag hellre skulle välja en bukett vitsippor ... Haha!
Var rädd om benen - den lömska, men härliga solen är inte att leka med.
Må så gott!

http://skogsvandring.blogspot.com

 
TantGlad

TantGlad

11 maj 2013 21:34

Jag blir så glad varenda gång jag besöker dig. Du har alltid nåt underfundligt att berätta, och livet som det är.
Du njuter trots allt, och AV ALLT.
Ha en fortsatt fin helg vännen. Kram.

http://TantGlad.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards