Direktlänk till inlägg 1 januari 2015

NYÅRSLÖFTEN

Av Anita - 1 januari 2015 14:03

Så där ja, nu är det ett nytt år och några egentliga löften tänker jag inte ge. Kanske ska jag försöka att vara positiv och varje dag försöka fokusera på det bra som händer mig och inte det dåliga. Jag är dålig på det trots positivitetskurser  och försök att inte bli en bitterkärring -


Önska sig något av det nya året kan man ju göra. Jag önskar att jag och mina nära ska få vara friska och att jag ska vara frisk och stark och få mycket pengar och få dansa och vara glad och kanske få råd att åka till något av de ställen som jag alltid längtat till.


Nåväl nu till nyårsfirandet som var igår. Det är tö, det är halka och jag stökade hela dagen. Visserligen skulle vi bara bli 10 personer.


 

Gjorde iordning räkgrej till förrrätt, sedan rökt kalkon med pepparotsås och potatisgratäng och lite annat smått och gott. Till efterrätt lite egenhändigt plockade hallon och blåbär och jordgubbar och hjortron med grädde  

Frampå kvällen blev det lite äta av sånt som Tuppola hade med sig. Det var rökt älghjärta, fårfiol och grisfötter.

 

Jag gillar inte grisfötter men bröderna glufsade i sig av hjärtans lust.

 

Inte ser det så där väldigt aptitligt ut.

 

Lille Liam somnade i soffan och det var väl tur annars kanske han blivit uttråkad  på oss gammelfolk som bara pratar och ingen som vill leka.

 


Så skålade vi in nya året och gick ut och tände sådana där pappersbalonger som flyger ljudlöst mot skyn. Vi har ju slutat med raketer för vi har ju hundar här och det finns ingen anledning att skrämma dom.


Nu är det en ny dag. Det är lite grått och plusgrader och snön har nästan gått bort. Det tog halva dagen att röja efter gårdagen och sedan kom Broder B och Liam och åt lunch och sedan Tuppola och Sambon.


 

TuppOla som är den mest intresserade fiskarn drog ut på sjön för att prova. Oj vilken sörja det var på isen.

Jag stannade på land och städade ur askan ur bastukaminen och försökte tända eld. Hade lite vaga planer på att bada bastu men det var så tjurigt med elden och rök in så jag gav upp. Man ska inte anstränga sig i onödan om man inte behöver.

 


Imorgon kanske jag ska få mig till att skriva om året som gått. Tror nog att det varit ett ganska bra år trots allt. Inga större katastrofer har hänt i alla fall och jag har inte haft en enda pest på hela året, för det finns väl andra pester än harpest och sorkfeber och jag brukar ju åka på allt sånt.


Vi får väl hoppas på ett bra år för oss alla i hela Sverige och i hela världen utan katastrofer och krig.


Dagens ord: Ett nytt år, nya hopp. Hoppet är det sista som dör.

 
 
Ingen bild

margareta wårenius

1 januari 2015 15:00

nej tack , inga grisfötter! ha ett gott nytt 2015 margareta

 
Ingen bild

Kinabror

1 januari 2015 16:32

Fick han nån fisk?

 
Ingen bild

Bamse31

2 januari 2015 00:02

Grisfötter till jul å nyårshelgen var en tradition i mitt föräldrahem å jag lärde mig tidigt gilla denna anrättning. Jag har nog ändå fått den uppfattningen att grisfötter gillas mera av män, vilket tycks vara fallet även i din familj. Älghjärta har jag aldrig ätit!
Hos mig så blev det varken hummer eller ostron för allt var slutsålt i min affär.
Det blev stekta pilgrimsmusslor och halvmeterlånga krabben istället frampå nattkröken.
Skönt att ni hade det fritt från smällare. Här var det ett djäkla oväsen hela kvällen, som naturligtvis kulminerade vid midnatt.
Stackars hundar å andra djur, som är känsliga för smällar. Men nu är det över å vi har ett nytt år, vi är för gamla för några nyårslöften, men kram å god fortsättning😋😋😋

 
Soldansare

Soldansare

2 januari 2015 08:45

Hm, jag hade nog passat på älghjärtat, jag. Är väldigt kräsen när det kommer till kött över huvud taget. Tio personer är väl inte så bara för övrigt. Ett mycket gott nytt år önskar jag dig med mycket dans och annat skoj!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Tezz på Endeavour

Tezz på Endeavour

2 januari 2015 10:00

Gott nytt år och god fortsättning!
Ja ibland är det bannemig svårt att fokusera på de bra och inte bli en surkärring. Känner mig väldigt mycket som surkärring nuförtiden.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
zaq

zaq

2 januari 2015 12:50

zaq känner sig påväg tillbaka till livet, så illa har det väl inte varit, och året som gick var bra, vissa saker sämre, men det ska jag orka blogga om när allt det här verkligen är över.
Så ett Gott Nytt År till oss skogsnuvan, jag har nog ungefär samma önskningar som du...
Och inget har jag lyckats lova för mycket av heller, skönt. Nyårslöften ska man akta sig för!

Å du... I oktober var jag och Dans-C till Sicilien, om det har jag nu äntligen lyckats haffsa ned ett inlägg, inte mycket skrivet, men lite bilder iallafall...
Take care!

http://zaq.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards