Direktlänk till inlägg 21 augusti 2021

SURSTRÖMMING

Av Anita - 21 augusti 2021 10:50

 

Vaknade vid att regnet tattrar på taket i Brakskitarnas Dal och vinden viner in genom lillfönstret. Kallt och rått. Katten Morris har krupit ner under täcket och lagt sig på min arm mjukt spinnande.


Jag läser lite i en bok och jag som alltid brukar vakna öm i kroppen av dom gamla fjädrarna i den 35-åriga madrassen  har en kropp som inte värker ett enda dugg. Tack vare den nya madrassen jag fått av AMV och Gubben. Tänk vilken skillnad en madrass kan göra. 

38 mm regna hade det kommit under natten och det var ingen brådska att kliva upp.


Sedan jag druckit mitt morgonkaffe kom Broder B med hund och fru och ett av deras barnbarn. Så kom Kinabror och hunden Jack. Regnet upphörde och halva dagen hade gått.


På eftermiddagen for vi tre tjejer från byn och hälsade på en väninna som bor på äldreboende och den dagen gick.


Torsdagen hände inte så mycket. Fulväder, blåst och regnskurar och Kinabror och jag for och handlade mat.

Gamle A kom en stund och fikade. Jag latade mig framför tvn.


Så var det fredag morgon och vi bestämde oss att vi skulle ta till plan B för surströmmingsfesten. Att sitta ute i kyla och blåst kändes inte alls skönt så det blev i Kinabrors vinterhus. Tur att vi hade kvar dukningen sedan förra festen.

 

Dukade och stökade.

Så kom min klasskamrat M för att plocka krusbär och jag hjälpte henne och vi satt i vinbärsbuskarna och frös och pratade men hade riktigt trevligt.


Så kom AMV och Gubben och AMV och jag satt i krusbärsbuskarna och plockade och pratade.


Sedan kom dom en efter en gubbar, kärringar, ungar och tre hundar. Skåningar och Holländare och vanliga jämtar.

Nu skulle det ätas surströmming.


 

Musik ska det vara förstås. Radio Bräcke spelar bara gamla låtar som passar till det här gänget.

 

Skåningen gillade surströmming (sa han i alla fall)


Holländarna smakade också och tror att dom klarade av att smaka dom också utom barnen som åt korv och hundarna som också gillade korv.

 

Skål och tjo flöjt.

Efter maten och efterrätten som var äppelkaka, glass och varm hjortronsylt, var det dags att spela boul.

 

Kallt var det och AMV och jag gick in till mig för att värma oss. Två av hundarna kom också in.

Tror att alla hade gått hem vid 1:tiden men då sov jag redan.


Idag är det grått blåsigt och kallt och föga inbjudande att gå ut. Kinabror och jag städar efter festen och AMV och Gubben for hem. 


Ikväll blir det mat hos Broder B .

Björnjakten börjar idag och bilarna far förbi på vägen med en väldig fart. Hoppas att björnarna får leva. Dom har också rätt att finnas.


Dagens ord: Nu är det verkligen höstlikt ute så det blir nog en brasa i kaminen.

 
 
ibod11 - Ingridi

ibod11 - Ingridi

21 augusti 2021 18:50

Det är nog så att när surströmmingstiderna är här så är även hösten nära och nu har det varit kyligt och blåsigt ett tag. Men vad gör det när ni kunde sitta inne och njuta av goda surströmmingsstutar :D
Jag tänker som du att björnarna också kan få leva.

http://ibod11.com

 
Ingrid

Ingrid

22 augusti 2021 12:17

Vilken trevlig surströmmingsskiva ni verkar ha haft!
Får man jaga björn? Jag trodde att de var fridlysta!
Ha en skön söndag!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

Anita

22 augusti 2021 14:08

Ja tyvörr och iår får dom jaga fler än vanligt. Som tur är så är det vaksamma djur som vet att hålla sig undan3

 
slope unblocked

slope unblocked

15 december 2022 09:36

Kul fest med familj och nära och kära.

http://https://slope-unblocked.co

 
basketball stars

basketball stars

21 september 2023 11:53

Firande med nära vänner och familjemedlemmar.

http://https://basketball-stars.net

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards