Direktlänk till inlägg 23 augusti 2021

SOL

Av Anita - 23 augusti 2021 18:34

 

Igår varken blåste eller regnade det och det var till och med något solglimt ibland. 

Hela förmiddagen vistades jag i svartvinbärsbuskarna och plockade nästan en hel stor hink full med bär som Kinabrors son skulle ha med sig till Skåne. Jag har ingenting emot att plocka vinbär, annat är det med hallon där man inte ser var man sätter fötterna, eller hjortron när man vinglar på blöta tuvor hela tiden. Det tog hela förmiddagen i alla fall.


Så på eftermiddagen höll jag mest på att laga mat. Det är tider nu för lite rejäl mat. Rotmos och fläsklägg gjorde jag och det tar väldig tid men är väldigt gott. Sedan bakade jag äppelpaj och gjorde vaniljsås. Vad skulle det nu bli. 

Jo fyra gubbar kom och åt. Det var Kinabror och hans son och Broder B med hans kompis. Det jag stökat med var borta på ett nafs. Oj vad jag gillar dom som äter med god aptit. 

 

I går kväll satt jag och skrev en lång lista av vad jag skulle göra idag. Nu gäller det att passa på för imorgon och flera dagar framåt blir det regn igen.

Tänkte klippa gräset.

Tänkte fixa till i mina blomlådor och krukor. Allt ser för hemskt ut efter regn och blåst och pelargonerna som var så fina är helt förstörda.

Vattning förstås.

Ta in kryddor och brockoli. 

Hämta hem allt från strandstugan. Det är nog färdigbadat nu.

Ta reda på ogräset jag rivit ur vinbärsbuskarna och bära bort det.

Ja det var lite av det jag tänkt mig göra men jag är ju optimistens tokkärring som vanligt så inte blev det så inte.

 

Det tog ett tag att diska och städa undan efter middagen igår och så kom Kinabror och Jack.

Kinabror hjälpte mig att vika lakan och sedan fixade vi lite på vedbacken. Slängde bort sågspån och vek ihop presenningar och lite sånt.

Så satt vi på trappan i solen och drack kaffe och sedan stannade Jack hos mig.

 

Jack och jag gick ner till sjön och jag diskade upp kaffekoppar och hämtade skitiga badlakan  och min baddräkt.

Så sorgset att bära upp min solklänning och min solhatt. Ack så fort sommaren försvann och så lite jag behövt använda grejorna nere vid sjön .Radion får vara kvar ett tag till för kanske blir det någon fin dag då jag kan sitta där nere och lyssna till vågorna och radion och läsa en bok. Inte fick jag ut båten heller så jag har inte varit ute på sjön på hela sommaren.


Visst blev det lite stökande ute i trädgården men gräsklippning hann jag inte med. Sedan cyklade jag bort till Kinabror och ät kålpudding. Nu är det riktigt rejäl höstmat som gäller.

 

Tänk att man alltid ska tänka på det som inte blev gjort men jag ska inte räkna upp det för man blir bara sorgsen. Den här tiden är en vemodig tid på något vis. Att allt gick så fort och man sann så lite. Att man för varje år blir äldre och äldre och nu ser man bäst ut bakifrån. Att än en sommar gått när jag inte dansat ett enda steg. Sorgligt är ordet.


 


Dagens ord: Det blir mörkare och mörkare och kallare och kallare.

 
 
Göran

Göran

23 augusti 2021 22:21

Ja. rotmos och rimmad fläsklägg är sannerligen mat för gudar. Här blir det kalops imorgon på den underbara högrev jag köpte för en billig penning igår. Underbart, det också! Dessutom har jag ju fått njuta surströmming inte bara en utan TVÅ gånger detta välsignade år

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

 
ibod11 - Ingridi

ibod11 - Ingridi

24 augusti 2021 15:34

Du hinner fixa allt på listan en annan dag och du fick ju faktiskt en hel del gjort. Jag tror att det blir fint väder redan till helgen. Kanske inte sommarvärme men här verkar i alla fall solen vilja titta fram :D

http://ibod11.com

 
Soldansare

Soldansare

25 augusti 2021 16:41

Tänk vad man upplever saker olika. Jag tycker att den här tiden på året nästan är den bästa. Det kommer ett sådant lugn i mig så här års. Vet inte riktigt vad det är, men det är något i luften, tror jag.

Det verkar som om du fått en hel del gjort ändå, trots att det kanske inte var saker som stod på listan. :)

Kram!

http://soldansarenssida.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards