Direktlänk till inlägg 17 april 2011

VÅR-IVER

Av Anita - 17 april 2011 11:48

  Nu kan man äntligen se lite vatten. Visst är det lite synd om dom som vill fiska men jag är glad att isen börjar gå bort .

 För min del får det gärna gå bort hela jäkla snön och isen. Vintern får vara slut nu tycker jag.


Det värsta är att man blir så förtvivlat ivrig nu när det är vår och marken kommer fram. Man ser så mycket man ska göra.

  Igår fick vi eld på brasan jag lagt upp på åkern. Jag klippte ner krusbärsbuskarna som sorken ätit upp och eldade upp en massa skräp från rabatterna.

 Skulle vilja börja sätta ut mina grejor i växthuset.

Skulle vilja köpa frö och börja sätta.

Trädgården är full med löv och nedfallna kvistar. Jag skulle vilja börja att räfsa men det blåser ju så hemskt så det kan man glömma.


Dags att plocka lite påskris och sätta upp nya gardiner i köket.

 Sy nya dynor till hamocken och städa undan nere vid sjön.

 Listan kan göras oändlig. Inte nog med det.

 Det ska ju klättras upp på de blå bergen och tittas efter björnspår och hållas koll på alla fåglarna.

 Dessutom ska det planeras för långfredagsfesten då jag räknar med att det ska dyka upp så där 24-25 personer som ska ha mat. Roligt roligt men kan vara lite knepigt när en del inte äter griskött, en del inte vitlök och en del är allmänt grannlaga


Igår var en matlagningsfri dag.

Kinabror lagade mat till mig igår. En jättegod fläskfilegryta.  Det var inte hit en enda männsika på hela dagen, bara det var ju en ovanlighet.


Imorgon far han tillbaka söderöver och nu dröjer det några dagar innan nästa släktingar dyker upp.


Ingrid på Gotland berättade att hon lyckats överleva pelargoner och då kan jag väl inte vara sämre.

Kolla på det här ni.

 

Farmors blommor har nu övervintrat hos mig i minst 80 år och det är vackra och frodiga pelargoner.

 

Dom är halvmeterhöga och brukar få stå i en stor järngryta på altanen på sommaren. Nu när det blir lite varmare så får dom flytta ut i växthuset ett tag för här kan man inte sätta ut något förrän strax före midssommar för då fryser det.


De här perlargonerna är dels mårbacka. en annan sort som är runda blollar och finns både vita och svagt rosa. Rosenpelargon finns och en med stora laxrosa blommor. En starkt cerisrosa pelargon finns också.


Jag har tagit skott varje vår så jag har små söta barnplantor av moderplantan som jag har i mina fönster inomhus.

 När jag var yngre gillade jag inte alls pelargoner. Tyckte att det var tantblommor och att dom luktade illa.


Då var det svårare blommor som gällde och dom fick ohyra och dog på olika sätt medan pelargonerna tålde både det ena och det andra.


Det är precis som med min trädgård. Man vill gärna sätta ovanliga blommor men en stark och vanlig blomma som trivs är bättre än en ovanlig och pecklig som knappt lever ger mer glädje i längden.


Så fram för pelargoner. Dom finns i massor av sorter och färger och är som sagt precis som man själv.


 Kanske inte den ljuvaste varelse men stark knubbig och färgstark och klarar både torka och ohyra.   


Så det kanske får bli dagens ord: Bättre att vara som en tålig pelargon än som en ömtålig orkidee.  

 
 
Soldansaren

Soldansaren

17 april 2011 14:56

Det där med pelargoner måste vara en mognadsgrej. När jag var i tonåren tyckte jag också att pelargoner var riktiga tantblommor men nu tycker jag att de är så färgsprakande och vackra.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ann

Ann

17 april 2011 19:16

Våren värmer snabbare än vi hinner tänka på nåt vis...När och var tog du den översta bilden?...Så mycket islöst och sol?...
...Det finns ju en väldigt trevlig pelargonklubb med "förgreningar " i närområdet....Jag åt en sockerkaka hos en tant, med pelargonkronblad i, så god...! Ha det så gott! Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
zaq

zaq

17 april 2011 20:18

Pelargoenr, så underbara, men man behöver ett kyligare förnster och se det har jag inte..
Ja huvva vad det blåser, så sanden från gatorna yr in i ögonen. Härligt att isarna släppt, det är öppen ränna i älvne också, och änderna hade en glugg i Sofiehemsdammen att lande i vid början av förra veckan...
Det är en av de underbaraste årstiderna detta, Men Margit och jag saknar Uddenhuset om än mer nu, det är så otroligt trist med altanen eller den grå asfalten under tassarna, och bakgården är bara grus-blöta och dyngig gräsmatta, elelr det ska väl vara gräsmatta elelr bli iallafall något därikiring likande...

http://zaq.blogg.se

 
Lena

Lena

17 april 2011 21:56

Jag älskar pelargoner. Hemma dör de under vintern men jag tar med dem till jobbet och där stortrivs de under hela vintern. I maj börjar plocka hem dem igen. Passar mig perfekt. Mårbacka är så fina men jag sparar på alla sorter. Kul hobby! Ett litet skott här och ett litet skott där...

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Titti

18 april 2011 19:04

Men hörru´ vadå minst 80 år, så gammal är du väl inte heller! Fast pelargonerna kanske är det?

Här blir huset fullt till påsk med! Fast inte lika fullt som hos dej. Roligt ska det i alla fall bli!

kramen

 
billan

billan

18 april 2011 20:57

Jag gillar pelargoner och pelargontanter:)
Extra kul när dom har en historia.......
Trevligt med en hög med matgäster, inte äta gris måste man absolut respektera, men kräsna som inte äter vissa saker dom kan dra åt fanders tycker jag!
Det blir kalas här också på fredag, men inte fler än 10-12 vuxna och fyra barn...
Hoppas din änglatrumpet får flytta ut snart, ha en skön påskvecka!

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Kristina

Kristina

18 april 2011 21:59

Det är alltid roligt att titta in i din blogg.
Ja nu är det mycket man vill göra.
Här har det varit ett underbart väder idag.
Jag har också pelagonier som vill ut.
Kram på dig!

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Staffan H

Staffan H

18 april 2011 22:32

Pelargoner har jag inte brytt mig om att skaffa än, men jag önskar mer och mer att jag kunde bo så att jag hade bättre möjligheter till trädgårdspyssel. Våren är kort. Plötsligt kommer den, plötsligt är det sommar. Härliga är de i alla fall, bägge årstiderna.

http://staffanhuss.wordpress.com

 
Skatan

Skatan

19 april 2011 06:38

Vilka vackra pelargoner och blommor du har över huvud taget. Du kan ju det där med blommor och bin ... höll jag på att säga ... blommor och djur och allt som lever och frodas var vad jag menade. Nu kommer "dina årstider" dig till mötes så det gäller att passa på att njuta innan Bore är här igen.

Kramar!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Selma

Selma

19 april 2011 07:20

Jag skulle vilja ha ett lämpligt utrymme för att övervintra pelargoner.

http://frunatmaken.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards