Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

ÄNTLIGEN BÖRJAR LIVSANDARNA VAKNA

Av Anita - 12 februari 2012 09:07

 

Det är lätt att glömma hur en fin vinterdag kan vara. Jag hatar vintern men jag måste säga att igår var en särdeles härlig dag.

Det var alltså den dagen då man får börja fiska på Kolbjännsjön igen. Där finns fina öringar och rödingar och idag ska det ske.


DataFia och jag gick dit upp. Det är bara några kilometer. Solen börjar värma. Det är kanske 10 grader kallt och inte en vindpust. Massor av folk på sjön.

 

Så minglar vi omkring bland folk och nästan först stöter vi på en liten stolt kille som fått två stora fina fiskar. Tänk så roligt att vara liten och få upp såna speciellt som resten av sällskapet inte fått någonting. Blivande storfiskare skulle jag tro.


 

Så går vi bort till gubbarna som steker kolbullar och köper en. Gott gott. Kaffe ur en jättekaffepanna som står och puttrar på en liten kamin. Snöskotrarna far fram och tillbaka och folk sitter och vänder ansiktena mot solen och faktiskt: Den börjar värma lite grann.


Här är det många som är ute med skotern varje helg  och man bygger de mest fantastiska saker för att kunna äta och värma sig.


Vet ni jan långbens husvagn, den som han fäller ut och mixtrar med. Jag kommer osökt att tänka på den när jag ser denna fantastiska skapelse.

 

En stor låda och där fäller man ut bort och grejor av alla slag, till och med en liten kamin där man kan koka steka och grilla. När man ska hem sätter man ner kaminen i lådan fäller in alla lock åt alla håll och åker hem. Vilken pryl.


Efter några timmar där går vi sakteliga hemåt medan vi stannar och pratar med folk hela vägen och tittar på fångster.

 

Det här var den största vi såg och den hade man gott kunnat ta hem och steka till middag. Jag fiskar inte där för jag vet att jag inte skulle få någon fisk för det brukar jag aldrig så det vore bortkastade pengar nu när man är så otroligt black.


Hem igen och drog iväg till Sofiepropp för att titta på hennes kattunge och gratta Gamsvägerskan på födelsedagen.

Dagen gick så fort så fort och kvällen blev också trevlig och nu måste jag berätta en sak.


Fredagseftermiddag skulle jag fara ner till Hammarstrand och handla. Hade vissa planer men det blev något annat och mycket trevligare. I dörren till ICA mötte jag mina två underbara vedänglar och blev uppbjuden till dom på kaffe.


Högt över Hammarstrand med utsikt över hela dalen bor dom i ett lite gulligt gult hus.

När man öppnar dörren och kliver in slår hemtrevnaden emot en. Det känns som att komma in i ett varmt hjärta och man blir lugn och harmoisk och glad.


Sitta vid deras köksbord och dricka kaffe ur fina riktiga kaffekoppar och äta småkakor och prata och prata.

I fönstren blommar det orkideer, massor i olika färger så vackert. Utanför har dom nästan varje dag en hel flock med rådjur som kommer.


Det mest hemtrevliga ställe jag vet och man vill inte åka därifrån. Förmodligen är det dom snälla människorna som gör att hela huset liksom flödar av varmt ljus.


Feng Shui människorna kan ta sig i baken. Naket, vitt svart och sterilt tycker jag minsann att det är. Nej tacka vet jag ett gammaldags mysigt hus. När jag skulle hem fick jag med mig flera kassar med ved. Dom levde upp till namnet "mina vedänglar".


Nu mina vänner är det snart mitten av februari och jag låter ljuset och solen lysa in i min själ och jag tror faktiskt att det hjälper. Mitt missmod och min vinterdepp börjar släppa lite sakta.


Faktiskt börjar jag se fram mot dagen med glädje inte bara som ännu en dag man måste genomleva i kallhelvetet.  


Dagens ord: Bekymra dig inte över gamla problem det kommer snart nya.

 
 
Skatan

Skatan

12 februari 2012 12:55

Njuuut ... det gör jag också idag när solen skiner och det bara är någon grad minus... Det är bäst att passa på.

Kram!

http://skatanstankar.wordpress.com

 
Karin

Karin

12 februari 2012 13:35

Så härligt det ser ut på sjön, med sol och glada människor, och en och annnan firre.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Soldansare

Soldansare

12 februari 2012 20:14

Ja, snart är den här, våren! Det har liksom börjat kännas så. Här har juset börjat komma tillbaka så att man går inte till och från jobbet i kolmörker längre.
Varma vårkramar!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ann

Ann

12 februari 2012 20:16

Ja, lill-Albin han kan fiska han!!! En härlig grabb på många sätt...!!!Ha det så gott! Kram Ann!

http://dansann.blogg.se

 
margareta wårenius

margareta wårenius

13 februari 2012 16:22

Så fin Röding. Måste bli festmåltid.
Kolbullar är oxå gott!.

margareta

http://margaretawarenius.blogspot.comm

 
Ingrid

Ingrid

14 februari 2012 09:59

Tack Anita, för att du tänker på mig!

Här har vi full snöstorm idag, men vi måste ut och handla litet i alla fall. I eftermiddag kommer prästen hit och då måste man ju bjuda på någonting och julkakorna är slut och jag har inte haft ork och lust att baka. På tisdag i nästa vecka är begravningen.

Ha en fin kerlaiksdag!
Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Kristina

Kristina

14 februari 2012 10:04

Vilken trevlig och härlig dag ni haft. Den vagnen skulle jag gärna vilja ha här på sjön.
Solen har inte bestämt sig än här om den ska skina hela tiden eller hålla på och gömma sig bland molnen.
Skitsamma det blir en sparktur på sjön iallafall.
Goa kramar till dig på Alla Hjärtans Dag.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Av Anita - Onsdag 27 mars 07:54

  Det har varit en hel del sista veckan Lördagen var det årsmöte nere i byn och vår nya ordförande hade fixat att dom som ville kunde komma och underhålla. Dessutom hade hon lagat en massa god mat. Faktiskt hade det kommit mer folk än det brukar o...

Av Anita - Torsdag 21 mars 14:58

  Det flyger tre svanar över sjön. Borta vid åmynningen hör jag en strömstare kvittra och kastar sig i vattnet med ett plask. Är inte det vårtecken om något?   Kinabror är ute på sjön och drar upp en gädda som är mer lik en krokodil. Ett j...

Av Anita - Onsdag 20 mars 10:21

  Nu samlar jag på vårtecken. Jag har tre perioder av mitt sovliv. Sommaren naken i  sängen. Hösten den kinapyjamasen men iår blev det så kallt redan i oktober så det blev flanellpyjamas som kom på direkt och så har det varit hela vintern Vi...

Av Anita - Tisdag 12 mars 09:33

Det blir dåligt med att skriva blogg nu och lika dåligt med att ta bilder. Det har varit en mulen vecka och jag har ägnat mig åt tråkiga saker som trots allt måste göras.   Tagit ner mina röda julgardiner och satt upp gula istället och faktiskt p...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards