Direktlänk till inlägg 22 februari 2012

LITE MINDRE MÅSTEN

Av Anita - 22 februari 2012 09:58

 

Är det bara jag som gillar mornar när man slipper kasta sig upp som en tok och iväg.

Jag gillar mitt sovrum. Vaknar sakta och känner hur jag ligger mjukt som på moln. Man mår aldrig så gott i sängen som på morgonen och jag min lyckost ligger här och tittar på snäckorna och drömmer mig bort till en varm strand.


Bilden här är på min öppenspis där jag satt upp mina snäckor från resorna till varmare platser och några är faktiskt från Fisksjön också. Minnen av härligt blått vatten och varm sol.

 

Jag saknar barmark och vatten.

Blicken glider vidare och hamnar på min fina sidenrock från Kina. Den hänger på garderobsdörren och har precis den blålila färgen som man ser när man mediterar.

 

Inte nog med det. Den har vackra fjärilar också och de är ju mina favoriter.


Även en lathund som jag måste masa mig ur sängen någon gång för vissa dagar ska jag ju iväg och jobba och en dag när det är fettisdagen passar det bra för då kan man få semlor.


Visst fick jag semlor och visst handlade jag med mig brunabönor och fläsk för PappersBeda ska komma framåt kvällen och väva.


För mig finns så många minnen av just blått vatten och varma stränder. När jag ser sådant känner jag en lyckokänsla i hjärtat.


Som i förrgår när DataFia och jag åkte på simhallen och badade. Att simma är ett av det bästa jag vet. Känna sig viktlös och smidig och inte blev det sämre av att musiken som spelades var Lobo "I´d love you to want me".

Så länge sedan jag hört den och jag skulle ha hämtat den från you tube om jag hade kommit ihåg hur man gjorde.


men....ialla fall så sam jag där och lyssnade på den och minns en gång i italien när en vacker italienare satt vid mina fötter på stranden och spelade just den och en sen natt i Italien när vi satt i hamocken utanför hotellet och vänslades lite smått och han spelade för mig. Jag har alltid varit svag för musiker och svag för Italien och italiens mat och deras hav och deras stränder och hela faderullan.  Ach om man kunde vara där.


Såg också på tvn den nya serien om Thailand och där var det grönt hav och stränder och det riktigt värker i hjärtat av längtan till värmen och solen och grönt vatten och varm sand.


Nåja, det är bara att bita ihop och glo ut på snön som bara vräker ner och fokusera på att det faktiskt blir ljusare för varje dag.


Det finns i alla fall lite ljusglimtar i den här tiden då bara snö och räkningar dråsar ner.


Det är att min bloggvän Skatan snart kommer och hälsar på.

Första gången hon var här regnade det hela tiden och den andra gången hade jag harpest men nu den här gången ska det bli annorlunda. Det får man väl verkligen tro.


 

Min amaryllus som slog ut i julas har fått nya blommor men på så lång själk så jag klippte av den och satt den i vas tillsammans med mina hjärtan som jag gjort av björkris. Kommer nog att bli fina dom också när lövet har slagit ut.


Läste min blogg för två år sedan då jag beskrev alla måsten som man har. Nu är det betydligt mindre måsten för mig och det känns skönt.


Friheten att själv bestämma över sitt liv är ju ganska nytt för mig. Känner det som om andra alltid bestämt över mitt liv och över vad jag skulle göra men nu ligger varje dag framför mig som ett oskrivet blad och jag får själv välja vilken färg och vilket mönster dagen ska ha.


Tyvärr märker jag att jag blir ganska lat men då är väl min natur sådan. Kanske jag har varit en lathund i hela mitt liv och en lathund som måste jobba som en flitig myra mår ju inte bra. Eftersom mitt blodtryck har gått ner så mycket nu sedan jag slutat jobba kan jag ana ett samband.


Så till alla som tänker gå i pension och gruvar sig. Gör inte det. Tänk på att frihet är de bästa ting och det finns så mycket att ta sig till. En hel värld öppnar sig för en om man har ögon att se den med. Enda nackdelen är ju att man får klent med pengar. Det optimala vore att ha pengar för då skulle det bli mycket att göra och inte skulle ni tro att jag skulle sitta här och frysa.


Då skulle jag bo på vamt ställe på vintern och här hemma på sommaren.


Dagens ord: Man kan inte få allt här i livet, men har man frihet så är det ok.

 
 
Selma

Selma

22 februari 2012 11:33

Visst har man att göra även utan jobb. Det är det där med pengarna.

http://frunatmaken.wordpress.com

 
margareta wårenius

margareta wårenius

22 februari 2012 19:18

Så fint du skriver. Maan längtar till grus under dojan.

Men idag var tvålvattenglans över himlen och regn eller dagsmeja, det sipprar och fnottrar från taken och dråsar ner snöoch porlar i rännstenen, margareta

http://margaretawarenius.blogspot.comm

 
Kristina

Kristina

22 februari 2012 19:27

Så mycket fint du visar idag.
Snäckor på öppna spisen låter som om jag vill göra det med...Så vackert det blev.
Sidenrocken helt underbar, fina fjärilar och en vacker meditationsfärg.
Inte nog med de,t en Italienere vid fötterna som spelar för dig, det låter som en dröm. En go verklighetsdröm som man kan leva hela livet på.
Goa kramar till dig och dina ljuvliga minnen.

http://kristinakicki.bloggplatsen.se

 
Soldansare

Soldansare

22 februari 2012 20:50

Fick riktigt den där saltvattenlukten i näsan när jag läste ditt inlägg. Inser också att det att jag är så vresig på morgnarna beror på att jag inte har så mycket fint att titta på. Eller att jag inte har gått i pension. :)
Kram på dig!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Sundinska

Sundinska

23 februari 2012 00:22

Röstar också för mindre måsten!
Fy vad trist det blir när man känner sig tvingad till en massa saker hela tiden. Röstar samtidigt fram spontanlättja åt folket. ;)

http://solagast.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

23 februari 2012 16:49

Men så roligt att du får besök av Skatan igen!

Nu får vi verkligen hoppas att ingen blir sjuk, att det varken blir snö eller regn och att ni får det riktigt trevligt.

Tack för uppmuntrande kommentarer hos mig den här tunga tiden!
Varm kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ann

Ann

23 februari 2012 19:13

Vad det låter skönt...med ditt uppvaknande om morgnarna....
Du! Den där låten med Lobo, den är en "riktig 70-talare eller hur"? Jag gillar den!
Vilken fin vas med björkhjärtana o amaryllisen! Kram till dej!Ann

http://:dansann.blogg.se

 
Staffan H

Staffan H

23 februari 2012 22:08

Snygga saker du visar! Här börjar man få en föraning om vårens ankomst, även om jag räknar med några bakslag. Det går åt rätt håll nu!

http://staffanhuss.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards