Direktlänk till inlägg 9 augusti 2012

VEMOD

Av Anita - 9 augusti 2012 22:09

 

Nu mörknar kvällarna och det har kommit något höstlikt i luften.

Igår kväll när vi var på dans på Hällesjö var det mörkt och lite regnigt och det kändes att nu snart är det slut. Snart har jag dansat klart för den här sommaren, bara en enda onsdag kvar.

Dansgänget har börjat upplösas. Inget fika på vår speciella bänk och det var bara dansbritt och jag som satt och kurade i bilen på pausen och drack vårt kaffe.

 

Det regnar varje dag så att plocka blåbär blir det ingenting av. Kinabror hostar och hostar.

Vi har varit bort och tittat på hans fina nya hus och det är verkligen ett toppenställe.


Idag på eftermiddagen bjöd vi Sundsvallborna på middag. Jag stekte älgbiff med lök och gräddsås och rabarberpaj till efterrätt. Jag tycker mycket om att laga mat och även igår stod jag vid spisen och gjorde gäddfärsbiffar. Faktiskt blev det inte så illa. Jag gillar inte smaken på gädda men med inblandning av mycket lök dill och kryddor och med en god kantarellsås till så blev det rätt så bra.


För det mesta så tänker man på det man är dålig på men sällan på vad man är bra på. Jag tycker faktiskt att jag är rätt bra på att laga mat och att sköta om blommor. Det ä'r väl bra när man kan tänka på något som är bra.

Sonen brukar faktiskt säga att min mat är god och då är jag nöjd.


Nu är det alldeles svart utanför och inatt var första gången jag såg fladdermössen flyga utanför mitt fönster och första gången jag hörde ugglan hoa ute i björken. Katten Oskar har börjat vara ute på nätterna och sova på dagen och det gillar jag inte riktigt. Det är så mycket som smyger omkring utanför på natten.

 

De flesta blommorna far illa av regnet men fucksiorna verkar gilla fukt för dom blommar som aldrig förr.


Nåväl idag tror jag inte ni får något dagens ord. Istället får ni en dikt som Karin Boye skrivit och som jag tycker stämmer bra in på det väder som vi haft nu länge.


Och regnar det i nätter och da´r,

så ska jag dock ej klaga,

var droppe är som kristall så klar

och skön som den skönaste saga

ett sprött litet väsen. så fagert och ungt

som sakta från molnet faller

och glider till marken och somnar tungt

vid glittret av tusen kristaller. 

 
 
Ingen bild

Liliann

9 augusti 2012 22:36

Ja det känns lite vemodigt, kanske för att sommaren inte riktigt fick fäste men än finns hopp om en vacker höst med många tillfällen att njuta av naturen. Kram

 
Ann

Ann

10 augusti 2012 07:34

Hej Anita! Vilken fin dikt av Karin Boye!!! Så kul med Götes ställe!!! Det känns verkligen rätt att Göte skall ha det fina huset och läget!!! Å så nära Dej! Förstår att Ni hade kul i onsdags som vanligt! Va synd på regnet så att Ni inte kunde sitta ute vid "bordet vårt"!!! Här är "fullt ös", så danserna saknas konstigt nog inte, hann ju med Perikles och Jannez som var helkuliga kvällar, har ju valt "konsertstuket" i år och det fyller ens själ med energi det också på ett härligt sätt! Just nu "stökar" vi inför Daniels 30-årsfest på lördag och det ser ut att bli nåt extra!!! Så det ser vi verkligen fram emot! Kram till Dej så får vi prata inom kort om vårt "gemensamma " projekt ;)Kram Ann

http://dansann.blogg.se

 
Anki

Anki

10 augusti 2012 08:32

Ja, det är bara att acceptera att sommaren går mot sitt slut... men hösten kan vara fin den också :)
Fina fuchsior - de verkar som sagt trivas hos dig...
Väldigt fin dikt - gillar den!
Ha en skön fredag!
Kram

http://ankistankar.blogspot.se

 
margareta wårenius

margareta wårenius

10 augusti 2012 13:50

Hur går det med din ÄNGLATRUMPET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

vILKEN FIN DIKT. sPINDELN BÄR ETT SILVERNYSTAN HAN DANSAR SAKTA FÖR SIG SJÄLV HAN NYSTAR UPP SIN PÄRLETRÅD

MARGARETA

http://margaretawarenius.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

10 augusti 2012 15:56

Här finns inga gäddor längre, verkar det som i alla fall, för man ser det aldrig.
Förr fiskades det gädda jämt och vi åt kokt gädda och stekt gädda och gjorde gädd-aladåb och gädd-queneller.
Mamma helstekte gädda i ugnen och serverade den med svampsås och lingonsylt till. Det var väldigt gott!

Sommaren går mot sitt slut, så är det bara och den härliga augusti som jag gått och väntat på har blivit lite av en besvikelse.

Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Skatan

Skatan

10 augusti 2012 16:58

Vemod och sorg över att sommaren snart är förbi för den här gången skriver du så vackert om som bara den ... och till på köpet får vi en underbar dikt som jag nog inte läst tidigare fast jag tycker jag har läst mycket av Karin Boye ... Men det är inte så mycket att gräma sig över ... hösten kan också har sina höjdpunkter och mitt i kommer ju Brittsommaren som vi får hålla tummarna för bli varm. Kramar!

http://skatanstankar.com

 
Soldansare

Soldansare

10 augusti 2012 18:20

Vilken fin dikt av Karin Boye! Den har jag inte läst förrut men den passar ju väl in just nu. Jag tror att jag lånar den till min "veckans dikt". Jag brukar tycka om när hösten kommer, det känns som om man kan slappna av då på något sätt men den här sommaren har ju inte riktigt varit så jag är inte riktigt redo för hösten ännu, känner jag. Så visst är det lite vemodit.
Kram

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Janne

Janne

10 augusti 2012 20:30

Hej! Nu är vi hemma igen från våran resa till Morokulien. Ja visst hösten knackar på våra dörrar nu Anita. Ha en fin dag !

http://radiogubben.blogspot.se

 
Karin

Karin

10 augusti 2012 23:06

Vilken fin Fuchsia! Den brukar ju inte gilla regn!
Tur att dina jordgubbar har hunnit mogna, jag fick verkligen inte många i år. Mina plantor åts upp av larver! Får nog vara utan jordgubbar några år, så att jorden får återhämta sig.
Kram Karin

http://pixelmojan.se

 
Lena

Lena

11 augusti 2012 09:37

Det ligger en gädda i min frys och väntar på att jag ska ta mig an den. Den får vänta. Vet inte riktigt vad jag ska göra av den då jag heller inte tycker så mycket om smaken.
Älgfärsbiffarna och efterrätten låter ljuvligt gott. Det vattnas i munnen!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards