Alla inlägg den 12 december 2012

Av Anita - 12 december 2012 13:18

 

Imorse när jag vaknade kände jag genast att vädret hade ändrat sig. Från gårdagens -27 grader till -15. Då var det nya planer som gällde.

Hörde att det skulle snöa framåt kvällen så då förstod jag att nu är det bäst att man ger sig ut och hämtar hem granen. Längst bort i skogsbrynen står den.


Ser att jag inte har någon mat hemma för planen var att åka och handla idag men då gör man pannkaka. En rätt jag inte brukar äta alltför ofta men har man bara mjöl och lite mjölk så får man i sig något som mättar. Dessutom tar jag fram en burk hjortronsylt ur frysen och det var riktigt gott.  


Sitter och känner den goda hjortronsmaken i munnen och minns när jag plockade dom. På lilla myren innanför kanalviken en skapligt fin dag. Minns att jag var svettig och varm och myggbiten när jag kom tillbaka till kanalviken och tog ett dopp och där var vattnet ganska varmt så jag simmade lite och det var enda gången på hela sommaren.

Känner inom mig doften av myr och söta hjortron, hör humlorna och myggens surr och saknar oj vad jag saknar.


Andra bullar ska det bli en sådan här dag. Sågen, kärran som jag ska försöka dra bort till grannens ladugård för då blir det lite närmare att släpa granen.


Snö till knäna, pulsa, såga ner och sedan den gruvsamma dragningen av granen. Jag har ett sätt. Jag släpar och räknar till 50 och stannar och känner mitt hjärta dunka som en tok. Drar och räknar till 50, vilar och andas och håller på så tills jag nått fram. Jag är ingen ung människa längre. Det är jobbigt. En av mina fördelar och för all del nackdelar också är att jag är ensvis och ger mig aldrig om jag så ska dö på kuppen.


 

Nu står den här utanför och väntar på julen i alla fall. Vet inte om den är så speciellt fin men den duger bra för jag har ju så mycket pynt på den så den syns inte. Hade en finare längre bort men jag orkade inte gå längre.


Se på första bilden. Vissst ser det väl hemskt ut, bara vitt och grått och ruggigt och kallt. Förstår inte hur någon kan tycka att vintern är vacker.


Över till andra grejor. Trots kylan igår så åkte jag ner till broder O. Vi hade lovat Sofiepropp att vi skulle åka till Östersund och se henne tävla i bågskytte.

 

Jag har aldrig sett något sådant så jag hade nog en helt annan bild av hur en båge ser ut. Visst det fanns några som hade bågar som såg ut som indianbågar men resten......

 

Vilka konstiga manicker. Tycker att dom ser ut som något som ufon i rymden ska ha till något konstigt.


Det var i alla fall trevligt att titta på hur det går till och Sofiepropp var väldigt duktig, hon sköt mest 9-or och 10-or och att hon kunde hålla nerverna istyr fast det var så mycket folk runt omkring tycker jag var väldigt starkt. Hon kommer att börja tävla på riktigt och det kommer nog att gå så bra. Jag är riktigt stolt över henne. Jag skulle aldrig klara det där.


Det blev en väldigt sen kväll innan vi kom hem och jag var glad att jag slapp köra mer än den lilla biten från Hammarstrand.


Idag är det dagen 121212 och det är väl en speciell dag efter vad jag förstår. Jag skulle nog gå ut och skotta egentligen men orkar nog inte det oavsett vilken dag det är.


Börjar kännas tungt nu och ändå har bara vintern börjat.

Dessutom saknar jag Oskar lika mycket varje dag. Det börjar kännas ganska ensamt nu när kylan slår till och man blir så isolerad här av både snö och kyla. Ingen kommer och hälsar på heller när det är så här kallt. Det är en jobbig tid och någon julstämning har jag inte lyckats hämta hem ännu.


Dagens ord: Lust gör tungt arbete lätt, och olust gör lätt arbete tungt. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards