Alla inlägg den 5 december 2012

Av Anita - 5 december 2012 09:28

 

Vaknar vid 8-tiden och känner i mitt oeldade sovrum att nu är det nog kallt ute. Saknar min varma och spinnande kisse som gjorde mina mornar till något mysigt och varmt.


Meningen var att jag skulle åka iväg och jobba en stund men när jag såg att det var 20 grader kallt började jag ångra mig och tänkte att jag väntar tills imorgon istället.


Det ni är härligt. Det ni är förmånen med att själv få välja. Hela mitt liv har jag varit tvungen att kliva upp tidigt, först för att åka till skolan och sedan för att fara och jobba. I snö och kyla, i regn och rusk. Ja ni vet själva. Man är tvungen! Våra liv består av tvång. Tvång från arbetsgivare, från nära och kära, från myndigheter och själv har man inte så mycket att säga till om, man har bara att finna sig och gilla läget. Nu är jag ju som ni vet inte en sån som gillar läget utan gnäller istället.


Nu mina vänner är jag fri och ledig. Många av de tyngande oken av tvång är borta och jag gör precis som jag vill idag. Hör ni. Ordet är FRIHET


Tänder i vedspisen, sätter på kaffepannan, tittar på domherrarna som väntar på att få mat.

Tittar på "lyxfällan" och återigen ser jag att det här med kreditkort lurar många i fördärvet. Egentligen är det helt galet att man låter folk få köpa på kredit utan någon som helst urskillning. Livet går ut på att konsumera så mycket som möjligt. Idag var det en kille som snusade för 3000 kr i månaden. Det låter ju fullständigt barockt.


 

Igår åkte min jobbarkompis IM och jag till Östersund för att hälsa på en tjej som bor högt upp i himlen på en stor ö. Det ni, utsikt över hela storsjön men det såg vi ingenting av eftersom det snöade igår. Det var trevligt att träffa henne igen och vi tillbringade några timmar där hos henne.


Så handlade jag lite sträng till luffarslöjdsgrejorna. Det är bra att ha hemma. Om man inte har något att ge bort i precent så kan man alltid sno ihop en ljusstake lite snabbt om man har grejorna hemma.


Sedan åt vi kinamat innan vi for hem och det var så jättegott. Det var så länge sedan jag var i stan. För det mesta åkter man till Sundsvall om man ska handla för då kan jag hälsa på faster på Alnön samtidigt.


Så nu sitter jag här framför datorn och tittar ut på gryningen. Ser att de första solstrålarna smyger sig ner mot marken. Ser också att luften är full av kristaller, tror inte att det egentligen är snö bara små glimmande isbitar.


Tänk att få känna friheten av att själv få välja. Det är minsann en stor gåva. Därför ska jag inte gnälla på kylan eller snön. Vi har inte fått så mycket snö som resten av Norrland och kylan kan jag stå ut med. Tänk att få komma hem till huset och det är ganska varmt inne. Inte bara 9 grader och timtals tills man fått upp värmen i huset.

Värmepumpen är en lycka att ha, ingenting annat kan jag säga.


Så mina vänner, ha en bra dag ni också. Jag ska ut och mata fåglarna och se till grannen och sedan får vi se. Man vet aldrig vad som händer, förmodligen dyker det upp något oväntat precis som vanligt.


Dagens ord: Att själv ha förmånen att få välja är en gåva. 


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards