Alla inlägg den 12 december 2013

Av Anita - 12 december 2013 10:05

Mitt humör stiger när det blir varmare ute. Nu har det varit några dagar med plusgrader.

Det är som om det frusna hjärtat tinar upp och energin tar fart. Ut i skogen och plocka granris. Ner i vedboden och dra hem ved.


Satt igång att hänga upp granrisgirlanger på förstukvisen.

Drog upp marchalltomtar och änglar till gårdsinfarten och klädde julbocken i nya fina granriskläder och det blev till och med en krans av granriset som blev över.

Blev han inte fin min lilla bock?

 

Frampå kvällen en promenad bort till Kinabror för att äta pölsa.

Nu får man ha med ficklampan redan tidigt på kvällen. Här finns det minsann inte minsta lilla lampa som lyser en på vägen men det var varmt och skönt och lugnt och mysigt att gå i det milda mörkret.


I det här huset finns det mycket urgamla grejor och så hittade jag en speciell ljusstake på min loppis. Lite trasig där bitarna ramlat lös och det fattades pinnar. Troligen något skolslöjdsarbete för länge sedan men jag blev riktigt förtjust i den och blev riktigt ivrig att laga den. Hittade till och med några lite magrare ljus som passade bra. 

Blev den inte fin?

 

Igår åkte jag och hälsade på en klasskamrat och blev bjuden på lunch. Raggmunk med fläsk och lingonsylt. Mums. Det var jättelänge sedan jag åt det.

Hon och hennes gubbe bor på ett så fint ställe i Kullsta med en vidunderlig utsikt över dalen, med kyrkan och älven. Åt andra håller ser man de blånande bergen. Idag när solen tittade fram så var det helt magiskt.


Nu hörde jag något förfärligt på tvn. Vi handlar julklappar för flera miljarder och en del tar till och med lån för att köpa julklappar. Å andra sidan finns det dom som knappt har till mat.

Allt handlar om prylar och ändå sätter vi inte något värde på grejorna. Ungarna har så mycket prylar så dom bara ligger spridda överallt runt golven. 


Något har gått snett. Få minns varför vi firar jul. Det handlar bara om pengar och saker.


Jag har inga pengar till att köpa annat än väldigt billiga klappar, typ en tidning eller något men mat ska vi ha.

Ingen ska behöva vara hungrig i alla fall även om jag fått sluta med dom stora julfesterna jag brukade ha förut.

Några kakor har jag inte att bjuda på men vem behöver en massa kakor egentligen.


Inte behöver jag stressa heller. Alla julkort är skickade och jag tar det lugnt.

Enligt gammal gammal tid är tiden mellan 21 dec och mitten av februari tiden för vila och återhämtning. Visste ni det? Istället går vi på som vanligt och unnar och varken rast eller ro många av oss.


Känns som om det blir värre och värre för varje år men jag vägrar att göra annat än det jag tycker är roligt.


Idag ska Kinabror ta fyrhjulingen och fara och hämta en gran till mig. Imorgon drar han till Skåne om han nu kommer iväg. Man varnar för orkanbyar inatt och då vet man inte hur många träd som ramlar över vägen. Vi har meditationsafton och hoppas att tjejerna hinner åka hem innan ovädret börjar. Nu är det 4-de stormen på kort tid så man börjar bli ganska less på det.


Dagens ord: Humöret på topp men lär väl dala fort när stormen kommer.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards