Alla inlägg den 5 september 2014

Av Anita - 5 september 2014 23:21

Så kom sommarvärmen tillbaka helt oväntat. Härligt är det med varm sol och klar luft och jag njuter i fulla drag av de oväntade och fina dagarna.


 

Har ni tänkt på vilken härlig doft det är nu.

Barärmad går jag genom skogen till Stedesbacken. Bäcken är uttorkad nu och fåglarna har tystnat men doften i skogen är härlig. Ormbunkarna som breder ut sig och luktar så gott, kådlukten från en gran som fått en skada.


Framme på Stedesbacken slår doften av rölleka, styvmorsviol och tistlar emot mig. De små lila tistlarna doftar honung och fjärilarna fladdrar runt dom.


Så gräver jag i jorden. Kvickroten har en alldeles egen doft och löken jag gräver upp luktar som lök brukar.

Jag skördar 2 hela hinkar med lök.


 

Sjön ligger blank och tyst. Jag har jord på hela mig. I skogen känner jag mig iaktagen där jag går även om det inte hörs ett enda knyst. men......jag vet att dom finns där, skogens alla varelser.


Vilka gåvor moder natur gett i denna sommar. Nu har jag lök och potatis och massor med bär och allt finns runt omkring mig bara att ta för sig av rikedomarna. Nog är det något att vara tacksam för tycker ni inte?


Så frampå kvällen kom Kinabror hem från Skåne och bara det känns ju väldigt bra.

Så kom AMV och gubben till stugan och helt plötsligt är det inte tomt runt om Fisksjön.


Så blir det en ny dag. Sol och värme.  Nere hos AMV har både Mustaschen och Kinabror landat så då blir det morgonfika.Så åker vi alla fyra ner till Hammarstrand för att handla och äta. Sedan åker AMV och jag till skogen för att plocka lingon.

Ganska fort fylls hinkarna och vi kan inte låta bli att ta en tur "Väst i sjön".

 

Så tyst så varmt i solen. Här har en gång stenåldersfolket vandrat och fiskat och levat. Vi vadade omkring i vattnet och njöt av solen och värmen och skönheten.

 

Vi hittade fina pinnar på den fina sandbotten i det klaraste vattnet och vi drack vatten ur den iskalla källan.

 

Vi stannar en stund och bara njuter och småpratar och skrattar.


Så bär det av hemåt och vi åker ner till Kinabror och vi dricker kaffe där tillsammans med Kinabror och AMV:s gubbe.


Ja vad mer en sådan här dag. Jo vi eldar i bastun och AMV och jag badar och sedan har vi svårt att gå hem från sjön. Vi sitter utanför bastun och ser att månen är rund som ett ägg och det är så stilla och fint så vi blir kvar där tills det mörknar.

 


Går upp och fikar lite grann och kurar upp oss i soffan och ser på en film och så är Extra allt bonusdagen över.


Dagens ord: Det är de oväntade dagarna som ger mest glädje. 










Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards