Alla inlägg den 12 november 2015

Av Anita - 12 november 2015 08:18

 

Det finns dom som tror att det är ödsligt och ensamt att bo i den här lilla byn i skogen. Visserligen är vi bara två fast boende men inte är det ödsligt här inte. Hör bara här om två vanliga dagar i mörka månaden november.


I förrgår fyllde Kinabror 65 år. Det var en klar, lugn och solig dag, helt otroligt fint. Gräset lyste i guldockra.


När jag druckit mitt morgonkaffe kom Datafia och  Kinabror och Jack  förstås. Då blev det lite fika igen förstås och så kom Gamle A och så kom Fd Gamsvägerskan farande ända från Sundsvall.

Hon hade kommit på att hon ville grilla korv, sitta nere vid sjön, titta på fåglarna och gå i skogen.

 

Så då tog vi en promenad "väst i gålan" och hunden Jack fick följa med förstås. När vi kom fram till Kinabrors hus var det en ekorre där som Jack jagade varv på varv runt huset. Så kom Mustachen dit också men Kinabror var ju borta hos mig så han for vidare.


Vi gick hem till mig och där var Kinabror och Dansbritt hade också kommit. Då gick vi ner till sjön och gjorde en brasa.

 

Solen strålade och det var riktigt varmt och fint.Vi satt oss i solen och njöt av lugnet och solen och lukten från elden och tänk så gott korv med bröd smakar när man är utomhus. Min nygjorda lingondricka läskade fint.

 

Nog bor jag fint, man kan inte säga annat.

 

Fd Gamsvägerskan åkt hem och DansBritt och jag åkte bort till Kinabror för att äta smörgåstårta och så fick han en fin blombukett av henne.  

Det mörknar fort nu på kvällarna. Redan halv 5 när vi åkte hem började det bli ganska mörkt.Utsikten från Kinabrors hus går inte heller av från hackor. Här utsikten från hans fönster. TuppOla kom också till Kinabror frampå kvällen.  


Så igår var det dags för stora köttbullstekardagen. Datafia kom med köttfärs och grytbitar och en köttbit hon hittat i frysen och som vi också tänkte göra grytbitar av. När vi tog fram den ur påsen visade det sig vara en älgfile. Oj nu blev det fel.


Vi gjorde massor med köttbullar.

 

Vi gjorde en jättegryta med älgkalops och helstekte älgfilen.

Så kom Kinabror och Jack och Mustachen dök också upp. Frampå kvällskvisten dök Datafias familj upp 


Så blev det så att en helt vanlig dag i november satt vi där med världens festmat och smorde kråset.

 

Älgfile som var mör så den smälte i munnen, bernesås, vinsås, stekta kantareller och grönsaker och till efterrätt något jag tänkt göra länge. Jag tog mina djupfrysta jordgubbar och lade i smultronlikör. Till det vispad grädde blandad med riven vit choklad och toppad med lite hallon. Så gott som allt av det naturen gett. Vilken härlig middag det blev. Skönt att livet ibland får en liten guldkant. Det har vi alla gjort rätt för.


Jo så är det. Visst hände det väl lite mer här också. Posten kom ju, slambilen kom, en bil med en frys till Broder B.

Inte har det varit det endaste trist den här veckan i alla fall. Att det dessutom inte snöat ett enda dagg och sjön ligger utan is gör att det verkligen inte känner på att vara pensionär och få vara ute och njuta så mycket man vill.


Novemberkaktusen i mitt fönster har precis slagit ut och håller tiden som vanligt. Just nu är det bara bilen som är trasig och den går att köra med i alla fall. Inte gick den genom besiktningen men det går väl att laga.


Fint väder och god mat och goda vänner. Vad mer kan man begära.Vissa dagar kan man känna sig nöjd och belåten och det är bra nog.


Dagens ord: God mat och goda vänner gör livet glatt.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards