Alla inlägg den 16 december 2016

Av Anita - 16 december 2016 09:23

 

Inte trodde jag att jag skulle lussa igen. Det var så många år sedan och luciakronan är trasig men glitter i hår går också bra och särken passar fortfarande. Sjunga behöver man ju inte göra. Jag vill nog bespara Mannen det och jag vet inte ens om jag minns hela luciasången.

 

Det får räcka med lussekatt, pepparkaka och kaffe på säng. Det var många år sedan Sonen och jag gick runt i byn och lussade. Det var på den tiden då det var människor i fyra hus som man kunde lussa för. Nu är det bara Mannen och jag i byn nu när Kinabror är nere i Skåne. Fast det är inte bara faktiskt. Jag kunde lika gärna vara helt ensam i byn.

 


Det var i sanningen en vacker luciadag och en ännu vackrare kväll. Det var fullmåne när vi gick en runda "väst i gålan" och ner vid Kinabrors sommarstuga och ut på sjön.

En stor fin måne lyste upp hela sjön och det var nästan ljust som mitt på dagen. Inte en vindpust ens, bara tystnad och magi.

 

I förrgår åkte jag till Kälarne med enris till fd Grannen. Han skulle ha enris med svampar på istället för julgran och det går väl också bra. Handlade lite julklappar .


När jag kom hem så kom Mustachen och Storfiskarn och vi satt i köket och fikade. Sedan fick vi för oss att vi skulle ge oss ut på sjön. Storfiskarn och Mannen och jag tog sparkarna och drog iväg. Det var ett så perfekt före på sjön. Det lilla snö som kommit hade frusit fast och det gick bra att åka spark.

 

Solen ligger ju lågt nu men det ar ändå ljust och vindstilla. Det är ju fortfarande lite osäkra isar så vi höll oss nära land när vi åkte bort till Bybo.


Bybo är en liten by som ligger i en härlig klippig vik mitt emot där vi bor. Den byn har små söta stugor som ligger tätt tillsammans och inga fast boende numera.

 

Nere vid sjön finns bryggor och andra lite häftiga hus som tex en bastu.

 

Har ni sett så mysig. Ser ut precis som tomtens hus i Elsa Beskovs "hattstugan" Alltså stugan tomten byggde upp när hatten brunnit upp. Ni som är bevandrade i sagorna värld vet precis vad jag menar.


Att täcka huset med björknäver är säkert en bra ide. Det isolerar bra. Tänk att jag inte sett det här lilla huset förut.


 

En härlig gammal kolarkoja fanns där också. Storfiskarn som varit dagbarn på den här platsen för länge sedan kunde berätta vilka som bodde i de olika husen. Det är lite konstigt med en by som ligger så nära och som man nästan aldrig varit till i alla fall.


Vi sparkade hemåt och solen gick ner och himlen hade de mest ljuvliga färger, allt från gult, orange och rosa.

 

Jag som hatar vintern kan faktiskt leva med det väder som är nu. Det är lugnt och fint och några grader kallt. Bara en aning snö som inte är till större bekymmer och inte ens särskilt halt. Inte ska jag klaga nu.


Igår var jag iväg och jobbade och uträttade lite ärenden och drack kaffe hos DansBritt. 


Dagens ord: Månskenspromenader och sparkturer på sjön lyser upp tillvaron minsann.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards