Direktlänk till inlägg 18 juli 2017

BLÅST OCH REGN IGEN

Av Anita - 18 juli 2017 19:27

Började måndagen med att åka till Kälarne tillsammans med Broder Björns fru. På vägen var det asfaltsarbeten och vi fick vänta på lots. Det har varit så en månad nu så man vet att resan tar mycket längre tid än vanligt.


Vi hämtade gardiner till jobbet och köpte jordgubbar till tårtorna.

Det är den femte och sjätte tårtan jag bakar nu sedan midsommar så jag börjar bli riktigt haj p´å det om jag får säga det själv.

 

Så då garnerade jag två tårtor och resten av dagen gick till att duka och greja inför födelsedagsfesten som skulle bli på kvällen.

Mellan regnskurarna hastade jag ut och plockade rosor till en fin bukett att ha på bordet.

 

Åskan låg i luften och svarta moln seglade över sjön men det blev bara en åsksmäll men desto mer regn.

 

Det är SnickarMagnus som fyllt 50 år och hans fru likaså och så Sonen som fyllt 40 år. Tre stycken på ett svep. Det fattades några stycken gratulanter och det blev i all enkelhet med tacos och tårta. Vi blev bara 15 st.

 

Nåja vi sjöng och hurrade förstås för födelsedagsbarnen.

 

Så blev det biljard och pilkastning och jukeboxmusik i Kinabrors lekrum.

 

För första gången spelade jag biljard och vann dessutom. Nybörjartur heter det väl eller hur.

 

Det var i alla fall tur att vi höll till inomhus. Man har ju liksom gett upp tanken på att sitta ute och ha något.


Så en ny dag med fortsatt nordvästlig iskall vind och regnskurar från och till.

Så började jag med att städa upp och greja efter festen och sedan drog jag iväg för att hänga upp de nya gardinerna på jobbet och städa upp lite.

Som vanligt uppehåll på vägen för asfaltjobben och dessutom har man börjat gräva efter Fisksjövägen. Vi ska ju få fiber. Ja egentligen skulle vi fått det ifjol så nu känner jag att jag tror inte på det förrän det är klart.


Sonen har blivit förkyld och trynar i soffan. Jag gör en sväng till Kinabror med resten av tårtan. Barnbarnen hans blir lite rastlösa när dom inte kan vara ute och småbråkar som syskon gör.


Lade mig i badkaret för att läsa och somnade och tappade boken i vattnet. Oj vad tjock och blöt den blev.  

Så här såg det ut ifjol samma dag Vi badade och vattnet var lugnt och stilla. Tänk vad jag längtar till att få ligga på bryggan och sola men det verkar sitta hårt inne. Vattnet är kallt och man måste vara rejält klädd för att vara ute. Blåsten tar på krafterna  Det ska ju ändå vara sommar så här mitt i juli. Dom duggar glest dom fina dagarna och med 4 grader om nätterna så hinner inte vattnet bli varmt.


Katten Morris är på rymmen och har varit borta sedan igår. Han lär väl fria fast han är kastrerad men det fattar ju inte han. Med en fin kattfröken som granne så måste man försöka och försöka igen.


Dagens ord: Till och med svalorna har gett upp och gett sig av söderöver.

 
 
Ingen bild

Susanne

18 juli 2017 20:17

Men imorgon Anita då ska vi tamejtusan i mig åka till Hällesjö och köra SOLDANSER :-)

 
Ingen bild

Bamse31

19 juli 2017 00:27

Vad fina tårtor du gör Anita . Man skulle nästan kunna tro att du är bagerska. var får du tag på alla fina jordgubbar? jag har inte ätit en enda jordgubbe denna sommar ännu. Det är i alla fall roligt med födelsedagsfester och jag tycker att det var många som kom till festen iallafall fast du tyckte ni får få.den där fina bad bilden från förra året kommer jag ihåg. Det är verkligen tre snygga nymfer som står vid sjökanten. jag brukar försöka bada varje sommar men den här sommaren har jag verkligen inte haft lust en enda dag. vad roligt att du skrev liteom katten Morris jag har saknat berättelse om honom, det har mest varit tal om hunden.hur lever dina tornfalkar förresten? har de bosatt sig i din trädgård i år också och har dem kunnat hitta några storkareller annan föda så att de klarar sig. Kramen.

 
Åke

Åke

19 juli 2017 06:43

Tur du har bilder från tidigare år för att minnas hur sommar känns. Vilken väder det var igår omsåm regn ömsom sol jag vet inte hur många gånger... Vilket lekrum!!! Och grattis till vunnen seger 😊

http://www.nacka144.se

 
Anki

Anki

19 juli 2017 07:02

Många kalas hos dig - så duktig du är att fixa för alla! Vädret är ju inte så sommarlikt hos dig, men förhoppningsvis blir det ändå några fina dagar framöver.
Bra gjort med segern i biljard - grattis!
Ha det gott!

http://https://ankisbildblogg.wordpress.com

 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 juli 2017 07:40

Till Bamse: Det står en kille framför ICA som säljer jordgubbar från Öland. Jordgubbarna här är inte mogna ännu. Jag har många i min trädgård men dom är alldeles vita i brist på sol. Falkarna har varit i granen ett litet tag men flyttat igen och svalorna har också gett sig av. Nu är det bara björktrasten och småfåglarna som är kvar och dom har också tystnat. Katten Morris är tillsammans med Sundsvallsbornas honkatt och nu har dom varit borta båda två i 2 dagar så vi börjar vara lite oroliga

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

 
Tezz på S/Y Andromeda

Tezz på S/Y Andromeda

19 juli 2017 09:13

Men vad hopplöst tråkigt med detta eviga regn du har.. Jag ska dansa soldansen här på ön idag, för dej, så kanske det vänder. Här lyser den idag också och varmt är det. Katten kommer nog hem snart igen, förstår att han låtit sig charmas av en vacker kattflicka!

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Dunsaluns

Dunsaluns

20 juli 2017 08:17

Hej! Ja visst är det kallt! Inget växer i odlingslådorna. Vi har inte badat en enda gång och inte går man ut i bara nattlinnet om morgnarna. Härlig bild när ni står i vattnet, det är tur det finns andra år att blicka tillbaka till eller längta till. Själv har jag njutit av två kalla regniga dagar då man bara kan vila och mysa och inte ha dåligt samvete för att man inte går ut och gör någon nytta :) Det bästa är att man får vara med familj och vänner när man är ledig. Va fina blommor du plockade! Du verkar ordna så fina kalas/sammankomster hela tiden

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Dunsaluns

Dunsaluns

20 juli 2017 08:34

Hej igen! Undrar bara om du sett några kommentarer som jag skrev tidigare? Skrev vid olika tillfällen och säkert fem gånger om innan kommentaren till slut kom med. Men nu verkar de inte vara där?.. Det var inlägget om sju år av frihet, och om guidning i kyrkan ovh sånt..

http://dunsaluns.bloggplatsen.se

 
Soldansaren

Soldansaren

20 juli 2017 18:16

Jag vann också när jag spelade biljard första gången. Det var första dejten med P, så jag gissar att han lät mig vinna för att smörja mig. Och det gick ju bra. Hoppas att du får riktig sommar snart och kan bada. Här börjar det faktiskt bli riktigt fint, men inte har jag badat än.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Karin

Karin

20 juli 2017 20:54

Dagens ord kunde vara: Man ska inte läsa en bok i badet!

http://pixelmojan.blogspot.se

 
bloggplatsen.se

bloggplatsen.se

20 juli 2017 21:11

Hej!
Jag är en kvinna, mamma, fru på snart 47 år som kommer från Småland. Söker nya vänner att hitta på nått skoj med tex en fika eller gå och dansa m.m Mina intresse är att träffa nya ärliga, troga seriösa vänner, träna, hundar, djur, promenader, bio, fika, festivaler, shopa, barn m.m Ni får gärna lägga till mig som vän. Hör gärna av er!

http://bloggplatsen.se

 
autismmamma.bloggplatsen.se

autismmamma.bloggplatsen.se

20 juli 2017 21:12

Hej!
Jag är en kvinna, mamma, fru på snart 47 år som kommer från Småland. Söker nya vänner att hitta på nått skoj med tex en fika eller gå och dansa m.m Mina intresse är att träffa nya ärliga, troga seriösa vänner, träna, hundar, djur, promenader, bio, fika, festivaler, shopa, barn m.m Ni får gärna lägga till mig som vän. Hör gärna av er!

http://autismmamma.bloggplatsen.se

 
autismmamma.bloggplatsen.se

autismmamma.bloggplatsen.se

23 juli 2017 00:43

Jag heter Mia är född på 70 - talet så i år blir jag 47 år. Nästan så man undrar vart alla åren tagit vägen. Söker seriösa vänner att träffas och umgås och lära känna varandra.
Jag lever med min man på landet i Småland. Vi har två gemensamma barn men dom är tonåriga. Jag är hemma om dagarna med sjukersättning. Men dagarna dom går i alla fall. Jag sköter hemmet, är ute och promenerar och handarbetar. Stickar mest men händer också att jag måla m.m
Min blogg handlar mycket om min vardag, mina bekymmer, tankar, månde, psykiska besvär m.m
Välkommen till mig!
Vill du/ni mejla mig är min adress: happy0@home.se
Min hensida är: http://autismmamma.bloggplatsen.se

http://autismmamma.bloggplatsen.se

 
autismmamma.bloggplatsen.se

autismmamma.bloggplatsen.se

24 juli 2017 19:42

Jag är en mamma, fru som berättar om min vardag:
Har min sysselsättning på kommuns psyktrin och är ofta ledig på helgerna och vissa vardagar. Har hel sjukersättning, gift, två tonåriga barn varav den yngsta har Autismspektrumpstörning. Liksom jag.
Har asberger, autism, autismspektrumstörning.
Gör som jag visa att du tycker att alla ska ha samma rättigheter och möjligheter oavsett psykiska olikheter.
Jag har diagnoser: Asperger, Autism, Autismsprktrumstörnig m.m
Snälla ni kom in och läs min blogg om mitt liv vetja!
Att vara annorlunda liv med diagnoser är inte så lätt som ni tror!
Dela och sprid min blogg vidare!
Det skulle betydar mycker för mig om ni gjorde detta för min skull!
Tack i för hand!
Min blogg adress är: http://autismmamma.bloggplatsen.se
Min E-mail adress är: happy0@home.se
Jag bloggar för att jag vill öka kunskapen och förståelsen om Psykisk Ohälsa i samhället. Om du bloggar helt eller delvis om Psykisk Ohälsa, följ mig så följer jag tillbaks! Jag har: Autismspektrumtillstånd, Autism, kronisk depression. För samarbete kontakta mig på: / happy0@home.se
Jag och vill skriva lite om mina tankar i den stora världen och och leva ett annorlunda liv och vara annorlunda!
Hoppas på många läsare som vill följs och följa mig i både vått och torrt! Hoppas att ni dela och sprida min blogg vidare m.m
I både glädje och sorg, jag är en lipsill för det minsta lilla egentligen så får vi ser hur det går att blogga här. Har haft ett hård liv!
Ensamhet!
Att lida utav psykisk sjukdom är ofta väldigt ensamt. Man har ofta inget jobb att gå till, ens tidigare vänner slutar höra av sig, själv kanske man inte orkar vara den drivande kraften i relationen och vara den som hör av sig, så många relationer rinner så småningom ut i sanden. Ens familj börjar höra av sig allt mer sällan då det är obekväma och vet inte vad de ska säga och då låter de bli att ringa i huvud taget. För mig är detta något som blir mer tydligt då jag har mina bra perioder, för då sörjer jag det att jag inte har någon att ringa och hör om de vill komma förbi eller hitta på något. Alla försvann för flera år sedan och det blir jobbigt att ringa någon jag inte haft kontakt med på länge.
Att inte heller höra till någon social grupp som ett arbetsteam eller ha några klasskamrater om man studerar gör också att ensamheten känns större. Man känner sig utanför, eller jag gör det.
Men så fort jag mår sämre igen eller de får veta mina diagnoser så förvinner de illa kvickt och kvar står man ensam igen och åter sårad och ledsen för att man känner att det är omöjligt att hitta någon som kan tycka om mig för den jag är och inte bara se sjukdomarna som ett hinder för en fortsatt vänskap.
Läkarna brukar ofta fråga om jag bor ensam, nej jag bor med katter brukar jag svara. Men det räknas som att bo ensam enligt läkarna. Men om katter är det enda sociala jag kan ha som inte kräver nåt utav mig och tycker om mig för den jag är, varför kan inte de få räknas då?
När jag mår lite bättre så blir dagarna otrolig långa och ensamma. Mår jag dåligt vill jag ändå inte träffa någon och trivs ganska bra i mitt eget ensamma sällskap.
Men mina bra perioder är ofta så korta så att börja jobba eller gå en kurs eller göra något annat socialt brukar inte gå bra. Nu har jag iof för första gången på flera år börjat med en social träning ett par timmar i veckan. Men än så länge så går jag mest bara dit och gör det jag ska, de som jobbar där är inte så intresserad av att prata med mig, jag är ju bara en långtidssjukriven person som är där ibland och ingen ny arbetskamrat som de behöver lära känna.
Så att ta sig ur en flerårig ensamhet är inte lätt. Just nu vet jag inte alls hur jag ska gå till väga för att komma ett steg närmnare.

http://autismmamma.bloggplatsen.se

http://autismmamma.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards