Alla inlägg den 19 oktober 2021

Av Anita - 19 oktober 2021 13:35

 

Därför gillar jag dagarna då vi står i bakstugan och bakar tunnbröd. Jag gräddar och eldar och njuter i hettan som en gammal katt. PappersBeda kavlar runda och fina kakor så vi passar var och en på vårt uppdrag. 


Den här gången började jag elda ugnen redan dagen innan baket för ingen hade varit där och eldat upp på länge så muren var kall. Att ha ugnen rejält varm är viktigt när man bakar tunnbröd.


Vi har faktiskt bakat i 24 år nu tillsamman, ibland bara vi och ibland med en hjälpreda.  Första gången vi bakade så gjorde vi i vår dumhet dubbelt så stor deg och håll på mest hela dagen och inte nog med det sedan tog vi med PappersBedas lilla ettåriga dotter och tog båten till udden där hemma och plockade blåbär. Så unga vi var då och så mycket kraft och energi vi hade.

Nu är det minsann annat. Jag blir i alla fall trött i benen och måste vila lite då och då. Gammelbena. Gammeldomen.


 

Pappersbeda är morgonpigg och far dit tidigt och gör degen och eldar i ugnen. Den här gången har vi hjälp av Holländskan för hon vill lära sig. Jag hämtar henne och så börjar vi dagen med kaffe och macka.

Så går vi bullarna som sedan ska plattas ut. Man kallar dom inte bullar utan ämnen föresten.

 

Så ska dom sopas och kastas in i ugnen. Så hoppas man att dom inte rullar ihop sig och att ugnen har lagom värme.

 

och sopa. Inget mjöl kvar som kan brännas i ugnen.

 

Så kastas in i ugnen och snurras lite lagom. Varmt och skönt. 

 

Den glada gulliga holländskan skär itu och stoppar i påsar.


När vi gjort halva den måste vi elda lite på nytt och naturligtvis provsmaka. Bra och gott blev det. Varmt doftande tunnbröd med smör och messmör och lite kaffe. Å så gott.


Så kommer en av våra kompisar och så kommer Kinabror och naturligtvis ska dom smaka.


Ny omgång och dagen går och så är allt klart och värsta väntar. Städa, det blir mycket mjöl lite överallt när man bakar.

Så skjutsar jag hem holländskan och jag dricker kaffe hos henne och naturligtvis får jag en massa grönsaker. 

 

Det är rödbetor och morötter. De morötterna är de godast jag smakat och doftar helt underbart. Det är någon sorts svart vitlök som man gjort något med och så rödbetor. Jag ska lägga in dom idag.


Så kommer en ny dag med nya händelser. Kallt. Kände kylan inatt i sovrummet så jag sov med min tjocka morgonrock på och naturligtvis var det kallt på morgonen.

 

Konstigt med kyla. Idag har det inte blåst och jag har varit ute rätt mycket. Plockat in vallmokapslar för torkning för att få frö nästa år. Det har inte känts lika kallt som det gjorde dagarna innan. Blåsten är det värsta.


Gubbarna har tagit upp Broder B:s båt och fixat lite annat och så har vi fikat och jag har gått med hunden. 

Nu snöar det så jag tänder i spisen och gör mig klar att lägga in rödbetor.


Dagens ord: Jag är nog född på fel ställe för snö och kyla är pest men värme kan jag inte få nog av.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards