Alla inlägg den 13 oktober 2021

Av Anita - 13 oktober 2021 15:14

Så blev det första frosten och jag bytte till flanell-lakan i sängen för nu börjar det kalla tider i sovrummet. Trots det så vaknade jag och frös och fick dra på mig morgonrocken.


Katten Morris har legat inne hela dagen. Han gillar inte kyla han heller.


Igår var jag iväg på möte på Håsjögården för nu ska det dras igång med lite aktiviteter minsann. Vi börjar med att ha en soppkväll nästa fredag och då behövs det ju lite planering. 


Idag skiner solen. Det är älgjakt och bilarna far förbi. Så kom Kinabror för nu var det dags att ta upp båten.

 

Jag och Jack var nere vid sjön och tittade på. Strandstugan är städad och väntar på vintern.

 

Jag har tagit bort blommorna ur blomlådorna vid huset och satt dit lite enris och sånt istället.

 

Ser väl lite glest ut men jag får väl sticka ner lite mer kanske så småningom.

 

Det är en hel del löv som jag ska ta upp men jag blev lite less och gick in och gjorde en älggryta istället som Kinabror och hans son ska sätta tänderna i frampå eftermiddagen.


Jag och Jack gick genom skogen och över ängarna. Det fanns en hel del blommande klöver där ute och till och med midsommarblomster fast det varit frost.

 

Det är dags att baka tunnbröd nu och det ska vi göra till veckan. Det är dags att ta in gyckelblomstren i källaren också. Det är så mycket som ska göras den här tiden faktiskt.


Till en annan sak. Bensinprisett. Hur ska det gå för oss här uppe. Tänk dom som åker långt till jobbet varje dag och ska betala dessa hemska priser. Tänk alla jordbrukare som behöver diesel till traktorer och bilar för sitt arbete. Tänk att man har mage att ta så hög skatt och jag undrar om dom vill att vi alla här uppe ska dra till storstäderna där det finns andra förbindelser. Men strömmen och skogen och järnet ska ju också fraktas söderut till städer och då passar det minsann. Jag blir så förbannad. Det drabbar mest dom som jobbar och där det inte finns några förbindelser. Vi har ju knappast råd med elbilar utan kör mest gamla härkar som är billiga och förresten finns det inga stolpar att ladda bilarna heller. Undrar hur det ska gå för oss. Jag känner mig ganska orolig faktiskt.


Dagens ord: Undrar om plogbilen har råd att tanka nu när det blir vinter.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards