Alla inlägg den 1 oktober 2021

Av Anita - 1 oktober 2021 08:46

 

Det har varit en mulen och regnig vecka men jag tror att det var en enda solig dag och då passade jag på att vara ute och njuta av löven som fått den vackraste färg.

 

Solen fick björkarna att riktigt gnistra av färg.

 

Solglitter i vattnet och hunden Jack badade som vanligt.

 

En konstig svamp hittade vi på badstrandsstigen.

 

Det blev inte mycket gjort utomhus eftersom det var så blött och ärligt talat blev det inte så mycket inne heller.

Det blev mest fika med Bröderna och med Gamle A och med AMV och Gubben. Men.....jag fick mig till att baka två äppelpajer i alla fall. Den här sorten är riktigt god för det är mandelmassa i den.

 

Så var det tisdagen då. I två års tid har jag tänkt mig att fara till optikern och skaffa läsglasögon. Jag börjar se dåligt när jag ska läsa innehållsförteckningar och gamla pocketböcker med små text. Mörkret tilltar nu när det är vinter och då läser man mer och ser sämre.


Kinabror och jag åkte till Sollefteå en liten gullig stad som jag verkligen gillar. Där är så fint. Gamla trähus och fina gröna parker och så älven som går igenom staden. En ovanligt fin stad. Tyvärr med tomma affärer efter gatan. Folk är som oss där. Inga stadsklädda högfärdiga ena utan helt vanligt folk med helt vanliga kläder. Känns fint där.


Innan jag hade tid gick jag omkring lite. Var in på apoteket och på Kappal och en annan klädafffär. Som vanligt så var det murriga färger överallt. Svart beige grått. Fy sjutton men skit samma. Jag behöver inga kläder. Jag har köpt en flanellskjorta och ett par nya gummistövlar och det är allt jag behöver.


Så var det dags för optikern och jag behövde inga nya glasögon på långt håll. Mina som är 15 år var det fortfarande rätt styrka på. Men......jag hade börjat till gråstarr på det andra ögat så jag fick remiss till ögonläkaren. Ja så fick jag läsglasögon förstås. Runda ville jag ha men det fanns inga med rolig färg på men skit samma. Jag ska ju bara ha dom när jag läser.

Inte var det kul att höra att jag började ha starr även om hon berättade att väldigt många har det i min ålder. GAMMELDOMEN slår till igen. Det är något skit hela tiden. Jag hatar GAMMELDOMEN och min kassa kropp som verkar bli sämre och sämre för varje år. Undrar hur jag ska orka med snöröjning och vedbärande till vintern.


Nåja vi gick iväg och åt på en kinarestaurang och handlade lite grejor på Lidel och på en annan billighetsaffär och for hem.

 

Ja vad mer. Jo, Bonde söker fru har börjat på tv och jag ska titta på det. Till skillnad av fläkläppbrudarna på Bachelor så är det mer vanligt folk på Bonde söker fru. Tjejer som ser ut som folk gör mest, smala och runda och alla sorter istället för dom där på Bachelor som ser ut som dom är stöpta i samma form.

Det ska bli roligt att se hur det går på Bonde söker fru. 


 

Jag skulle sätta lökar igår men det regnade hela tiden så det blev inte av. Däremot så tog jag det här kortet på vallmo. Finns ingenting som vallmo. Tunna skira och lysande men oj så starka och tåliga. Blir det inga andra blommor så blommar vallmon tåligt och länge. Slår ut tidigt och blommar till långt inne på hösten. Så fina dom är.

 

Idag regnar det inte men det här är väl den enda solglimten vi kan vänta oss. Nu vill jag ha någon fin dag i alla .

Visserligen är det uppehåll just nu men regnet verkar vara nära.


Dagens ord: Man får väl vara glad för att det inte snöar.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards