Alla inlägg den 21 april 2022

Av Anita - 21 april 2022 09:56

  

Tänk att allt kan hända så fort. Fågelsången börjar bli rent bedövande.

Solen värmer så skönt. 

Hunden Jack gosar i solen. Han har hittat en plats på gräset där han har full sol, full utsikt åt alla håll. Här kan han hålla koll på allt som händer.

 

Vi sitter på Kinabrors trapp och fikar. I den gamla kakburken finns lite torr sockerkaka men man kan ju doppa så blir det så bra. Solen den värmen skönt. Talgoxen har flyttat in i holken i storbjörken. Vilket bråk det ska bli när flugsnapparen kommer för det är deras holk. Dom har inte kommit ännu.

 

Dag för dag smälter snön och det var så varmt i sovrummet så jag fick ta av mig nattlinnet. Nu är det vår. Nu kan man börja sova naken.

 

Så kommer dom, fjärilarna. I mängd snurrar dom runt våra huvuden där vi sitter på trappan och jag förstår vad som hänt.

 

Kinabror har fällt några björkar och saven rinner om stubbarna. Den söta björksaven lockar till sig både fjärilar och insekter av alla slag. Nu ska det festas på söt saft.


Många sorgmantlar är det. Dom är stora och vackra men dessutom nässelfjärilar i mängd.

 

På eftermiddagen går vi bort till Broder B med familj. Det är grillning på gång och tre hundar som är så gulliga. Jag hade sällskap av en liten kille som var så snäll att göra mig sällskap och vi spelade spel och han fuskade men va sjutton gör det.


Nu är det inte läge att vara surskärring men det förstås. Gårdagen började inte bra. Kinabror och jag skulle åka iväg och byta till sommardäck. Min bil startade inte så vi fick använda snabbladdare får att få igång den. 

Jag kör för lite så batteriet laddar ur. Det kommer väl att sluta med att jag är tvungen att köpa nytt batteri.

 



Det är ljust till långt in på kvällen och idag är samma fina dag och snart kanske jag till och med kan börja städa lite i trädgården. Jag älskar doften av blöt jord och att höra hur det porlar i diken och bäckar.


Jag tvättar kläder och kan hänga ut dom på tork. Då kommer tvätten att lukta så gott.

Snart kanske vi kan rensa bäcken också.

Snart kanske vi kan ropa vårskriket också. 

Kinabror har varit duktig nog att putsa fönster men jag mitt lata skrälle har bara putsat två och inte tänker jag göra det idag heller. Kanske möjligen plantera lite pelargonskott och steka kolbullar nere vid sjön.

 

AMV och Gubben var hit en stund igår och Gullige Liam kom en sväng och på kvällen kom TuppOla.

Holländarna kom med fina hemägg men annars minns jag inte om det kom någon flera.


Dagens ord: När man kan hänga ut tvätten och sova naken och låta bli att elda. Då ni.....är det vår i Fisksjön.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards