Direktlänk till inlägg 26 december 2023

SÅ HAR JULAFTONEN GÅTT

Av Anita - 26 december 2023 09:18

 

Jag har legat länge. Läst litegrann. Tänt i vedspisen. Kokat kaffe. Det har snöat och varit 9 grader kallt. 

Skottat snö och hämtat 2 kärror ved .Pratat i telefon. Tänker på hur annorlunda julen är mot vad den var när jag var liten.


I början av 50-talet längtade jag efter julen,. den magins tid. Jag satt på en hylla i skafferiet och tittade ut genom lilla rutan till köket där mamma, faster och farmor bakade och lagade mat och städade. Satt där och myste bland och kakburkar och ibland snöt jag en kaka. Det var många sorter och goda. 


Vintrarna var kalla och jag var en liten frusenlort. Smal och blek och blyg. Huset var gammalt och kallt och omodernt. Jag frös jämt och speciellt när jag skulle gå till skithuset i mörkret långt bort från huset och där fanns inget lyse utan man fick ha ficklampa. 

 

Som tur var fanns hustomten Valdemar. Han var dövstum och han skötte allt, bar vatten och ved. Skottade snö och skötte djuren, sydde kläder, klippte hår, bakade tunnbröd, tillverkade skor. Skötte trädgården och en massa annat. Inte förstod någon riktigt hur mycket han uträttade innan han var borta. Då märktes det minsann


Det var på den tiden julgranen stod mitt i rummet med levande ljus och änglahår och flaggor och massor av sånt som brinner. Konstigt att det inte hände någonting för ljusen fladdrade när vi dansade runt granen. Nu dansas det ingenting och granen står inne i ett hörn.

 

men jag har nästan alla gamla julgransprydnader kvar i min gran. Så ska det vara. 


Man visste vad man skulle få i julklapp åtminstone det mesta. Det var hemstickade sockar och vantar och flanellpyjamas, ibland blå, ibland rosa. Så något hårt paket med leksaker. En gång fick jag en angorajumper som mamma stickat och den var solgul och jag älskade den mjuka soliga jumpern och glömmer den aldrig. ,


Nu sätter jag mest värde på att få något hemgjort och visst fick jag det nu på ålderns höst. Fina stickade sockar och handledsvärmare

 

En jättefin fågelholk som holländarn gjort. Annars har vi slutat med julklappar.


Så julafton. Fint väder men kallt så där 19 grader mitt på dagen.

Solen kom fram en stund mitt på dagen.

 

Jag tog sparken och åkte bort till Holländarna. Där finns två barn och barn ska ha julklappar. Eftersom tomten hade kört fast på den blöta och dåliga isen så fick jag gå dit med paketen Där satt dom utomhus runt en stor eld med snökanter runt omkring. Där bjöds jag på kaffe och kaka och vi pratade lite grann så gott det går.


Broder B med Fru har åkt till sin son. Väst i gålan var det fullt med folk. Det stod flera bilar på gården.


Hemma igen eldade jag i braskaminen och kokade kaffe för snart kom TuppOla med Sambon. Det blev bara vi tre iår och vi såg på Kalle Anka och sedan åkte vi ner på graven och tände ljus Det var så mycket snö så det var lite besvärligt att komma fram till gravarna.

g

Alldeles för mycket mat blev det.

 

Så mycket mat så TuppOla nästan somnade. Så var det över och gårdagen var det väldigt lugnt. På kvällen kom Broder B:s barnbarn Liam och en kompis till honom och hade med sig en julklapp till mig, en sorts änglaspel men istället för änglar så var det renar som sprang runt Skitgulligt.

  

Så har det här året snart gått och jag hoppas innerligen att nästa år ska bli bättre för oss alla här på jorden och att 

krigen ska sluta och vi ska få vara friska och glada. Hoppa kan man ju alltid.


Dagens ord: Gott Nytt År till er alla.



 
 
Anki

Anki

26 december 2023 10:46

En fin sammanfattning av julhelgen så här långt!
Önskar dig en God fortsättning!

http://ankisbildblogg.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

26 december 2023 11:53

Ha en riktigt god fortsättning på helgen!
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Soldansaren

Soldansaren

26 december 2023 14:03

Vi var hos min mamma på dagen och hos P:föräldrar på kvällen på julafton. Var och tände ljus på pappas grav och där var det så mycket snö och svårt att gå att jag vrickade sönder min onda fot på nytt. Nu har det varit två lugna dagar och det är skönt, tycker jag. God fortsättning önskar jag dig!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

26 december 2023 18:02

Jag har alltid tyckt om julen och gör det fortfarande. Men visst förändras mycket, kanske både till det bättre och det sämre. Men det är väldigt skönt att nu inte stressa lika mycket som när barn och en del släktingar samlades. Nu är det bara kul och trivsamt :D
God fortsättning och gott nytt år :D

http://ibod11.com

 
ufa1688

ufa1688

Onsdag 17 jan 12:21

Excellent content, the country's an exceedingly cold web page you've got right, preserve acknowledge that there are succeed, would be lower back.

http://https://www.ufabetwins.me/ufa1688

 
thegiftio

thegiftio

Måndag 22 jan 11:50

Excellent publish, Thanks with regard to discussing This particular understanding. Wonderfully created post, if perhaps just about all writers provided exactly the same degree of content material while you, the web will be a far better location. Make sure you continue the good work!

http://https://thegiftiocom.wixsite.com/thegiftio

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards