Alla inlägg den 19 november 2010

Av Anita - 19 november 2010 09:32

  

 Fuktigheten i luften får träden att bli klädda med lurvigt luddigt kallt vitt.

Det var ju inte det jag skulle prata om idag.


Läste "Vi i villa" och där skrev en kåsör om att henne villa är ett mysterium och då började jag tänka till.


Alla hus är kanske ett mysterium och man känner genast när man kommer in i ett hus om det är trevligt eller hur det är. Det sitter liksom i väggarna.


Mitt hus är verkligen min vän. Även om det är iskallt så beror det mest på att jag inte ha råd att ha på elementen. Skulle jag ha på dom som man kunde förut när elen var billig skulle jag ha hur varmt och skönt som helst för timmerväggar och brädfodring gör ju huset välisolerat även om det är gammalt.


Det är ett mysterium att det snälla gamla huset fungerar så som det gör för allt är gammalt.

Vinden har jag inte varit upp på länge. Det är en lucka i taket och man klängde ju upp där i ungdomens dar för att titta på jättestora getingdillor och på alla fladdermöss som hängde som små påsar i taket. Grejor finns det säkert där uppe också.


Som ni hörde hittade jag ett par högklackade skor när jag var upp i klädkammaren (kallas spökkammaren) för att dörren gnekar väldigt och en stor gammal spegel med matt yta ser väldigt mysko ut. Nåväl. Där finns det grejor. Varje gång man letar efter något hittar man något man glömt eller inte visste fanns där. Stora träkistor fulla med gamla kläder, vackra dukar och annat.


Så har jag då "brakskitarnas dal", mitt gamla flickrum och sonens rum (därav namnen). Det är fullproppat med lådor med grejor, dom flesta inte mina. Skulle jag börja rota där så kan man hitta både det ena och det andra.


Vet att man ska röja. Det är ju det nya. Allt ska vara iordning och inte så mycket prylar men visst är det väl spännande att gå på upptäcksfärd i sitt eget hus.


Eftersom jag är lite (mycket) svag för julgrejor hittade jag 8 (jättestora) lådor med julgrejor. Många saker är från tiden då jag var liten och ännu äldre. Det finns saker jag och mina bröder gjort av "mors julbrev" som man alltid fick före jul. Det finns grejor som min son gjort. Varje liten pryl har sin historia.


Så kan man hitta något gammalt syskrin med gamla spetsar och fina broderier.


Någon dag då jag har lite lust till något kreativt arbete ska jag gå på upptäcksfärd i mitt mystiska hus. Jag ska städa mitt grisskåp och se vad som finns längst inne.


Jag känner mitt hus så bra nu. Jag känner igen alla knäppande och knoppande ljud. Jag vet vilket trappsteg som gnekar, vilka ljud katten gör och vilka ljud som  kommer utifrån och vilka små mjuka tassanden som kommer från andra.


Idag blir det inte. Först ska DansBritt och jag plocka ihop grejor till marknaden och sedan kommer PappersBeda och vi ska äta fiskgryta och ge oss iväg till luffarslöjdskursen. 


Dagens ord: Hemtrevnad sitter inte i tjusiga nya prylar. Hemtrevnad sitter i väggarna och sprids av dom som lever där och har levt där.  

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards