Alla inlägg den 15 maj 2010

Av Anita - 15 maj 2010 21:42

Som genom ett under kommer värmen. 27 grader varmt idag och till och med nu när skymningen börjar falla är det 17 grader varmt. Så härligt.


Dörren öppen för sol och ljus.

Flugsnapparna kom men var är svalan Iris?

Första fjärilen som landar på min hand.

   

En dag som gjord för en vitamininjektion.

Nässelsoppa.

  

Här kommer farmor Annas recept.


Plocka 2 liter späda nässlor (ha handskar på)

Förväll och hacka fint.

Koka nässlorna med buljong en liten stund.

Tillsätt rejält med hackad gräslök och ev en liten gräddskvätt.

Lägg i lite kokta potatisar i tärningar och prinskorv.

Serveras med ägghalvor och ett gott bröd.


Eftersom inte alla äter såna nyttigheter och inte ens vågar smaka så fixade jag en italiensk buffe.

Huset doftar av basilika, vitlök, rosmarin. timjan och tomat.

  

Småpizzor. parmaskinka med melon,tortilini, grillspett med kyckling och lite annat smått och gott och till det ett glas vin.


Så satt vi då här DataFia med familj och jag. Italiensk musik förstås och sol och värme ute på altanen. Nästan så man kunde vara i Italien och så var det bara paradiset Fisksjön men det är inte illa det heller.


Lagomt till kaffe och glassen kom gamla svägerskan och stannade en stund.


Sundsvallsborna i sportstugan fick ett kort besök av mig. Där brinner det alltid en en eld på gården och det är rätt mysigt att sitta där och se ut över sjön.


Kvällens promenad gick "väst i gårdarna". På Gubbflon stod tre älgar och längre bort 2 rådjur.På bara ett par dagar har det blivit grönt på marken och det doftar så gott ute.

  

Jag har gjort vår på förstukvisten. Nu sitter jag på min favoritplats och ser solen gå ner bakom gamladugården och hör fåglarnas sång. En morkulla sträcker över huset. Det är också ett vårtecken. Katten Oskar gör mig sällskap och kokkaffet luktar gott.


Myggen har inte kommit ännu och mig fattas absolut ingenting.

Jag känner mig fullständigt lycklig.


Det är sådana här dagar som gör att jag står ut att bo här och glömmer bort vinterns alla våndor.


Titta visst är det väl fint. Sitta här och njuta av allt och ha den här utsikten framför sig.

  

Dagens ord: Våren tid har nya överaskningar att bjuda på varje dag. Njut. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards