Alla inlägg den 15 augusti 2010

Av Anita - 15 augusti 2010 21:56

Eld, luft, jord och vatten......kvinnokraft.

Man behöver komma hemifrån ibland och bara ägna sig åt att känna, tänka och tala med likasinnade. Hämta kraft och energi.


Det är det jag har gjord den här helgen tillsammans med ett gäng härliga kvinnor, alla speciella på sitt sätt.


Högt uppe på ett berg nära himlen och där man till och med såg fjällen långt långt borta.   

Hur ofta ger man sig tid till att känna, lukta och lyssna med hela sin varelse?

Visst går man i skogen men mest för att vandra eller plocka bär.

Hur ofta sätter man sig ner och verkligen lyssnar?

Hur ofta tänker man på att de olika väderstrecken känns olika?


Jag började med att sätta mig ner med näsan mot solen och söder och ryggen mot en stor tall.

Honungsdoft från ljungens lila blommor.

Mjölkörtens fjun som stiger mot skyn.

Värmen från solen i ansiktet.

Blåbärssmak i munnen. Blånande berg. Röklukt.

Rikedom. Kan inte önska mer. Vill för evigt sitta i solen och värmen.

  


Går vidare mot väster och sätter mig i det rosa gräset. Vindpust i mitt hår.

Vackra vajande vippor. Minns mormors vackra korgar som hon gjorde av den här sortens gräs.

Stenen varm där jag sitter. Talltitans kvitter i en tall. Röda stora lingon som smakar lite surt.

Återhämtning. Lekfullhet Humlans surr Tuppen gal i väster. 


I norr finns ett kalhygge och jag känner att marken gråter. Korpen kraxar förtvivlat. Skugga. Vinden smeker inte här. Viner.

men..... tittar man på den torra marken finns det slåtterblomma, klöver, penningört och en liten söt miniblomma. En humla landar på min hand och jag tänker.

Även på de kargaste ställen finns det skönhet.


Tills slut går jag mot öster. Där går solen upp och allt blir pånyttfött gång på gång. Dras till en stor sten som är varm av solen. Plockar några hallon. Lyssnar till en slåttermaskin som klipper åkern nedanför. Känner lukten av nyklippt gräs.

Känner att vingarna växer och vinden bär.


Så kan man känna en härlig dag utomhus i guds fria natur. Harmoni och lycka som finns bara man har vett att söka efter den. På nära håll alldeles inom räckhåll. 


En härlig helg och när jag kommer hem ska KinaBrors dotter och barnbarn fara tillbaka till Skåne med tåget. De har varit en vecka nu och jag hoppas att det varit bra.


DataFia och jag avslutar dagen i bastun och med ett dopp i sjön. Det sista skåningarna ser av Fisksjön är mig naken ute i vattnet vinkande hej då med båda händerna. 


En helg är till ända och jag tänker på dom stackare som börjar jobba efter semestern imorgon. Jag för min del behöver inte tänka på det. Jag har lite att pyssla med imorgon, kanske olja in bryggan, plocka lite bär och en del annat pyssel men en sak är säker. Jag ska vara utomhus!


Dagensr ord: Plocka och njut av det naturen ger dig. 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards