Alla inlägg den 31 oktober 2011

Av Anita - 31 oktober 2011 17:08

  Tjosan hejasan faderittan lambo

Int firar jag  den här dagen speciellt men jag har plockat fram mina häxor i alla fall.


Oktober månad har gått och när jag tänker tillbaka på den så har det varit en ovanligt bra månad för sin tid. Ingen snö, ingen kyla, inte så blåsigt och jag har haft sällskap främst av kinabror och kinatjejen och flera andra och vi har gjort roliga saker. En ovanligt fin höstmånad.


Idag ramlade en puzzelbit på plats. Hantverkarn som ska laga min spis var hit och tittade på den. Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken men han har på sätt och vis börjat i alla fall.


Igår kom broder O och SofiePropp och vi tog upp bryggan.


Jag har fått till min tand och betalat den.


Vinterdäcken är på och vi har gjort massor av köttbullar.


 

Så länge sjön är ofrusen och snöfri är det en tid med en härlig skymning och en härlig gryning. Jag kan sitta och titta ut genom köksfönstret och se solnedgången och hur färgerna förändras från gult till orange och till rosa innan det blir alldeles mörkt. Eftersom solen står lågt nu blir allt belyst på ett annorlunda sätt.


Jag går varje dag badstrandsrundan och jag kan inte annat än beundra Farbror Bäver. Andra hatar bävern och tycker att han förstör men jag vet vilka som förstör. Visst dämmer han och grejar men det är ingenting mot skogsmaskinerna som göra fula kalhyggen och göra stora sår i marken där det står vatten.

Vi ska nog sopa rent framför vår egen dörr innan vi klagar vi människor


Farbror Bäver håller som bäst på med att samla kvistar i mindre storlek så han har något att äta i vinter.


Mig hjälper han ju på många sätt. Han tar ner björkar som jag sedan kan använda till ved. De små fint gagda pinnarna använder jag till tavelramar och det flis som blir när han gnagt är det allra bästa att tända eld i bastun med.

 Så farbror Bäver tycker jag mycket om och jag hoppas att ingen lyckas skjuta honom.


Dessemellan jag är utomhus och njuter av den fina hösten så väver jag. Just nu är det mattväven som gäller och jag har en matta som väver sig själv just nu.



Ja slå in trasorna får jag förstås göra men jag kom på en ide när jag sorterade trasor. Varför ska man göra som man lärt sig. Göra ränder och få ett regelbundet mönster.


Nej nu har jag svarta och vita trasor och mönstrade trasor som är svart-vita och någon annan färg och så bara växlar jag svart mönstrat vitt mönstrat, bara som det faller sig och huller om buller. Jag tror att det kommer att bli en ovanlig zebrarandig matta, häftig och ovanlig. Det är så kul


Det regelbundna är ju egentligen igenting för mig. Det är precis som när man målar eller skriver.

Jag tänker inte, planerar inte utan låter det bara bli som det blir och som det vill.


November månad ligger framför oss och jag hoppas på snöfritt, halkfritt och en härlig skridskois på sjön.

Jag hoppas att ingenting går sönder och att mina pengar räcker. I almanackan är många dagar fulltecknade med roliga saker och spännande saker så ni ska nog få höra mer av mig framöver.


 

Jag tänder i alla fönster så älgarna, ugglorna och allt oknytt kan titta in på mig när jag sitter här  framför brasan och myser med katten Oskar i famn.


Dagens ord: Mörkret är ingenting farligt, det är bara solen som gömt sig för ett tag.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards