Alla inlägg den 14 oktober 2011

Av Anita - 14 oktober 2011 20:28

Vi kommer till det senare för nu ska jag skärpa till mig och försöka ta saker och ting i sin rätt ordning.

Så...då börjar vi med gårdagen. Vid 2-tiden kom PappersBeda för att väva en stund på våra plädar. Lilla kintjejen vill naturligtvis pröva på det.

  Som med allt annat gick det väldigt bra.

Efter ett tag kom DansBritt och hjälpte till. Under tiden gick kinatjejen ner i köket och tillagade en härligt kryddig god mat till oss.

  Oj så gott det var.


Mätta och belåtna tog vi emot de andra tjejerna för att ägna några timmar åt vår meditation med mera.

 Vi ägnade en del tid åt att stärka vår självkänsla genom olika övningar och dessutom fick vi lite berättelser av de som varit på massageskurs och regretion. Naturligtvis tog vi också oss igen en meditationsstund. Viktigaste av allt var naturligtvis att vi pratade, skrattade och hade en väldigt trevlig kväll.


Så vaknade vi till en strålande morgon. Inte en vindpust och runt 0-an. Snabbt bestämde vi oss för att elda upp riset som legat och skräpat och som  vanligt så jobbade kinatjejen som attan och fraktade ris och annat så det bara visslande om det.


Efter ett tag så ringde broder O och talade om att man skjutit en älgkalv.

Vi har ju varit ut på älgtittning flera kvällar men inte sett en enda älg.

Kinabror och Kinatjejen for iväg för att titta på den.

  Under tiden dök Lekkamraten och hans Leila upp.

Eftersom det var en strålande fin dag bestämde vi oss för att tillbringa resten av dagen nere vid sjön. Vi tog upp min båt och Lekkamraten som älskar att elda tände en grilleleld nere vid sjön.


Jag rotade i frysboxen och hittade några korvar och några hamburgare och naturligtvis så lärde jag mig något nytt igen. Lilla kinatjejen lär mig något nytt varje dag och jag har aldrig tänkt på att man kan grilla gurka och potatis.

  Gurka,lök, morötter och potatis penslade med olja,soja och kryddor. Så enkelt och så otroligt gott. Att jag aldrig tänkt på det.

  Så nu sitter vi där nere vid brasan och solen glittrar i vattnet.


Alla vi pratar med varandra. En pratar kinesiska och engelska, en pratar svenska och persiska , brorsan och jag pratar engelska och svenska och lekkamraten är ju faktiskt trespråkig och pratar engelska, svenska och persiska helt otroligt bra.


Vi blandar språk och skrattar och klarar av att förstå varandra väldigt bra och har väldigt trevligt där nere vid sjön och tillbringar en härlig eftermiddag tillsammans.


Nu kommer vi till rubriken.


Lekkamraten har fått jobb i Bollnäs som badmästare och åker ner dit på måndag.

Hans fru går på svenkspråksundervisning och är sjuksköterska i grunden. Hon har varit här i 2 år och pratar jättebra svenska redan. Nu blir hon ensam hemma ett tag och hon har aldrig bott ensam i hela sitt liv. Stor förändring.


Så min kinabror som nu har gjort klart i Kina och kommer att bo i Helsingborg och jobba i Köpenhamn.


Kinatjejen som nu snart kommer att åka tillbaka till Kina och hon har en annan framtid framför sig. Tuff som hon är kommer det väl att gå bra men hur ska Kinabror klara sig utan henne. Hon är ju en pärla och en tjej från landet. Jag tycker att det känns tråkigt att hon ger sig iväg för jag har redan blivit väldigt fäst vid henne. Vilken underbar tjej.


  Dom här tjejerna, en från Iran och en från Kina fann varandra genast även om dom hade problem med språket.

  Solen går ner tidigt nu och här sitter vi då i Fisksjön, från olika länder och med olika bakgrund och med olika framtid framför oss och åtminstone jag tycker att det är lite sorgligt för jag vill ha dessa härliga människor kvar hos mig och inte skiljas från dom.

  Solen går sakta ner och det är fredagskväll.

 Vad händer fredagskväll?

Jo, bastu och naturligtvis måste jag ta ner min trumma och trumma ute på bryggan. Jag trummar för min granne på andra sidan sjön "mitt ljus i mörkret" och nästan genast ringer han och talar om att han lyssnar på mitt trummande.

  Känns lite vemodigt att vi som sitter här i solnedgången kanske aldrig mer ses åtminstone inte tillsammans.

 Lekkamraten som är den värsta eldmästaren och älskar att elda och vara ute på sjön,

 Kinabror som är min allra bästa hjälp och aldrig tycker att något är besvärligt och nu lilla kinatjejen som jag tycker så mycket om.

  När solen gått ner går kinatjejen och jag ner och badar bastu. Hon har aldrig gjort det förut och vi sitter i bastun och pratar och svettas.


Vi har värmt vatten i värmaren utanför och går ut och tvättar oss och tömmer över oss av ljummet vatten och går in igen.

 Så håller vi på en stund och vandrar hem från sjön med månen och stjärnorna som sällskap. Det är minusgrader och krasar i gräset när vi går.


Värmer på lite mat sedan kinamiddagen igår och kinabror öppnar en flaska mousserande vitt vin som vi dricker till.

 Klart att det finns anledning att fira en sådan härlig dag.

Katten Oskar ligger hopkrupen i vaggan och ser ut att må riktigt riktigt bra.


Så har en fin dag gått och dagens ord får bli.


Den ena dagen är icke den andra lik.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards