Alla inlägg den 25 december 2014

Av Anita - 25 december 2014 10:00

 

Dan före julafton snöade det igen, fullkomligt vräkte ner. Så det var bara att kasta sig ut i snöskiten och skotta och skotta. Svor gjorde jag också. Sedan åkte jag till fd grannen med torkat älgkött och enbärsdricka, något han minns från sin barndom.


På kvällen kom DansAnn med familj och som vanligt med en burk hemgjord senap. Vi drack glögg och pratade en stund. Alltid lika roligt när hon kommer.


Senare kom Datafia med sin familj och vi fikade lite och satt och mådde gott i värmen från kaminen. Tittade ut och fick se att det börjat snöa igen och lika mycket som sist. Då svor jag igen.

 

Så blev det då julafton och jag tittade med lessenhet på min ärtkoja. Där ärtorna växt sig gröna och fina och goda finns det bara död snö nu och sommaren känns så oändligt långt borta. Skottade och skottade och svor.


För mig var det ju en ovanlig julafton. Här brukar det ju krylla av folk en sådan dag och så nu, alldeles själv. Telefonen ringde massor med gånger så julhälsningar fattades inte. Pratade med Sonen och Fjällan hade fått komma hem med sin brutna arm så hon slapp i alla fall vara på sjukhus på julafton.


Jag åkte en sväng ner till kyrkan och tände ljus på gravarna och for till Datafia och drack kaffe. Tänkte vänta med att ta mig lite mat till senare. Det är inte kul att äta ensam.


Nu ska ni få höra vad kvällen bjöd på för oväntade händelser.

 

Det knackade på dörren och där stod en frusen tomte. Han hade en rätt hemsk historia att berätta för mig.

Vår tomte bor i Vårkallhöjda och brukar komma på spark men han hade hört att barnen gärna ville se honom komma flygande i luften efter fina renar för det har man sett på tv.


Under sommaren och hösten hade han skaffat renar och tränat och tränat dom. Tanken var att han elegant och fint skulle landa på alla gårdar och få mycket beröm. Även en tomte tycker om att bli beundrad förstås.


Första flygturen gick bra och Rudolf med röda mulen lyste fin så han såg bra och slapp krocka med flyget från England som kör tomteresor till Finland.


Första landningen skedde på andra sidan sjön hos "Mitt ljus i mörkret". Där var det fest och på trappan stod en jättekastrull med gröt för att svalna lite. Det var nu det hände. Medan tomten var inne i huset passade dom på.

 

Renen Rudolf älskar gröt och renarna satt i sig all gröt. Ni vet ju själv hur mätt och tung man blir av risgrynsgröt. Det bar sig inte bättre än att renarna var alldeles för tunga för att orka lyfta. Dom lades sig ner i snön och rapade och fes istället och den stackars tomten fick ta säcken på ryggen och trava över sjön i snön men en tomte ger sig aldrig. Han kämpar

på precis som jag gör när jag skottar.


Han gick först till folket "Väst i gålan" och sedan hit till mig. Han hade med sig hälsningar från de snälla folket att jag skulle skynda mig dit och äta julmiddag med dom. 

Så jag skjutsade tomten ner till byn så han kunde fortsätta med sitt jobb och sedan for jag "Väst i gålan" och åt en jättegod julmiddag och hade trevligt med grannarna.

Hoppas att tomtens renar kan flyga hem idag. Skulle tro att tomten fått ligga över hos "Mitt ljus i mörkret" och att han tar sig hem idag.


Jag hade tänkt gå på midnattsmässa i vår lilla fina kyrka men när jag tittade på termometern och såg att det var .26 grader stannade jag hemma och eldade istället.


Idag skiner solen men det är görkallt idag också så det blir bara att hålla sig inne och elda.


Dagens ord: Är det inte det ena så här det det andra. Toksnö eller tokkallt. Vad tog lagom vägen?: 

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards