Alla inlägg den 1 mars 2017

Av Anita - 1 mars 2017 09:11

Mars och det borde väl vara första vårmånaden men nu har det snöat i flera dagar. Ändå känns det lite vår i luften.

 

När hunden Jack och jag gick i skogen hörde vi fåglarna som sjunger mer och mer för varje dag även om snön dalar ner och det är bara någon minusgrad så man kan gott leva med det här speciellt som jag slipper skotta.


Dessutom var det fetisdag igår. Varför heter det så föresten? Fe? Ja man kan ju önska att det är en sådan där fe med trollspö som förvandlar allt till det bästa men händer inte det får man försöka förvandla själv.


Jag förvandlade färdigköpta bullar till semlor. På mammas gamla vis med att röra ihop inkråmet grädde och mandelmassa till lagom smet att lägga i. Det blev så bra så.


Det var liksom gubbdag då igår. Kinabror, Storfiskarn och Gamle A kom lagom till semlorna var klara eller fettisdagsbullar som vi sa förut. Då åt man dom med varm mjölk men det gjorde vi inte men dom var goda och det blev bra.


Efter det gick vi in i Kinabrors hus och tittade på skidåkningen. Han har en stor och fin tv, inte som min lilla tjocktv.

Jag är inte ett dugg intresserad av skidåkning eller sport över huvud taget men en grej gillar jag. Kläderna. man har färggranna och fina kläder och inte som resten av svenska folket som går omkring som ett levande begravningståg med svarta, grå och beige kläder. Ser på cafeprogrammet som gör om folk och nog sjutton gör dom om dom till dystra mörka och hemska kläder. Nog om det. Den lilla svarta som ska vara så märkvärdigt fint. Blääääp.


 

Månadsbilden för idag blir väl ungefär som förra nånadsbilden. Det händer inte så mycket den här tiden med naturen. Vi får se hur det ser ut nästa månad.


Efter lite letande i datorn och med goda råd från Bamse och en kvinna så hittade jag äntligen frön till rovorna. Det gäller att leta på rätt ord. Det heter foderbetor och inte rovor och då gick det bättre så nu till sommaren ska här odlas och vi får väl se om dom är lika goda som jag minns dom.

Ibland spökar ju minnet. Jag skickade efter lite andra frön också. Jag tänker varje år när jag ligger och rensar att jag inte ska sätta så mycket men jag kan ju inte låta bli. Egentligen skulle jag gå ut i källaren och hämta in några krukor med gyckelblomster så dom hinner blomma inomhus till påsk men jag ids inte.

 

Jack är fortfarande lika rädd för katten och vill gärna sitta i Kinabrors knä. Nu när jag ser bilden på det stökiga vardagsrummet så kommer jag osökt in på alla program som handlar om inredning. Folk köper nya möbler som galna, vita soffor och fan och hans mormor.

Så måste man vara rädd om allt och köra ut djur och barn och det blir en katastrof om någon spiller ut någonting. Jag har bara gamla möbler och sånt som alltid funnits i huset och inte gör det något om hundar och katter sitter i soffan och spiller barnen eller för allan del vuxna lite så bryr jag mig inte. Det finns fördelar med att inte vara totalt ointresserad av hur det ser ut bara det fungerar och det gör det ju.


Viktigaste för mig är att jag har det varmt och skönt och att veden räcker och jag har råd att betala strömmen och att jag kan sopa upp det värsta från golvet. Jag har inga bekanta som bryr sig heller och jag tror inte att dom går hem och tycker att jag har ett förfärligt gammaldags och töntigt hem.

 

Jag har till och med sådana här gamla grytlappar som definitivt är gammaldags och ute men det skiter jag i. Det är väl det med friheten att man kan ha det som man vill och vara som man vill utan att behöva bry sig. Jag bryr mig väldigt lite om vad folk tänker och tycker. Alla borde ha nog av sitt.


Så dagens ord får bli: Det gäller att sopa rent framför sin egen dörr innan man klagar på hur andra har det.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards