Alla inlägg den 2 november 2019

Av Anita - 2 november 2019 09:19

Dagen då det är dags att tända ljus på gravarna. Dag av eftertanke och minnen. Det brukar för det mesta vara skitväder den här dagen. Blåst och kallt och ljusen brukar blåsa ut och man stod där med iskalla fingrar och huttrade. Så var det inte igår.Visserligen lite kyligt men inte en vindpust.


DansBritt och jag började med att äta lunch på hotellet. Det var bara hon och jag för Kinabror är ju i Skåne.


Så åkte vi till kyrkogården i Pålgård.

  Det Där är så vackert  och elefantberget vakar över alltsammans.

Vi går till mammas grav och DansBritt går till sina nära och kära. 


Jag har ingen direkt god tanke om kyrkan. Sammankopplar den med kalhyggen och sålda prästgårdar och stängda kyrkor men nu blev jag imponerad.


 

Vi går in i kyrkan där man spelar fin musik och bjuder på kaffe..

 

Den här kyrkan är rena motsatsen till den lilla kyrkan i min by.

Stor,ljus och ganska ny. Båda vackra men på olika sätt.

 

Jag tycker så om den blågrå målningen och skulle gärna vilja ha just den färgen på mina skåpluckor. Dom börjar bli slitna nu efter 40 år. Jag är för lat för att måla om dom och det är svårt att få till rätt nyans.

 

När jag ser det gamla uret som är vackert målat får jag lust att måla med sådan gammal färg som är blandad med linolja färgpulver och terpentin. Sånt jag målade med förut men det var länge sedan jag var kreativ nu.


Ute på kyrkogården hade man satt upp ett tält och tänt en eldkorg och prästen stod där och bjöd på glögg. Jag blev som sagt imponerad. Nere vid Ica stod kyrkpersonal och gav bort ljus för att lysa upp mörkret. Det var fint tycker jag.

 

Så dags för mig att åka till lilla kyrkan i Håsjö. Där var det folktomt men jag blev kvar en stund för jag har många att tänka på och tända för.

Pappa och farmor och farfar, fd grannen och hans bror, AMV:s föräldrar och morföräldrar. Jag gick omkring där en stund. Det har hänt en del tråkiga saker i den här byn sista tiden och det finns många sorgsna minnen men jag försöker leta efter vackra och glada minnen att tänka på.


Så blev jag bjuden på middag hos Datafia och kvällen går. När jag åker hem hade det mörknat.

Nu när isen gick bort så är solnedgångarna som vackrast och sjön lyser som guld i skymningen.

 

Dagens ord: Dagar av eftertanke och minnen behövs ibland.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards