Alla inlägg den 5 november 2019

Av Anita - 5 november 2019 14:48

 

Så är det 11 grader kallt men himlen är blå och det blåser inte och allt är täckt av frost, blänkande som diamanter.

Jag eldar i köksspisen och matar fåglar. När jag rasslar med hinken kommer dom i kvittrande hopar för att få mat Än är dom inte så tama att dom äter ur handen men det blir nog snart.. Luften är klar och lätt att andas.

 

Så kommer min kompis M och vi dricker kaffe och pratar och så går vi en promenad "väst i gålan". 

 

När vi kommer hem ser jag på en ÅsaNissefilm och sedan dras jag ut av solen och skönheten och isens råmande.

Jag måste ut och se det vackra innan snön kommer och får mig att trilla ner i min vinterdepp.


Nu sjunger isen sin sång när det fryser till. Jag vill ha öppet vatten man kan inte låta bli att tycka att is är vackert när den glimmar som silver i solljuset.

 

Borta vid ån är det lite öppet vatten och ett svagt porlande. På en sten sitter strömstaren och glor på mig.

 

Snart kommer de kalla nätter då strömkarlen spelar vilt på sin fiol och håller mig vaken om natten. Dessutom brukar han spela falskt. Högt , gällt och lite kusligt låter det. En del säger att isen kalvar men jag vet att det är strömkarlen som spelar för det har pappa sagt och då måste det väl vara sant eller hur?

 

Det är rimfrost överallt och sagolikt vackert.

 

Här kan man gå i evigheter och bara titta och känna.

 

Jag bestämmer mig för att gå på Lydensvägen en bra bit upp i skogen.

 

Skrämmer upp en flock med orrar. Ser spår efter en liten älgkalv, en räv och en ekorre. Får sällskap av korpen som bor på myren och vi kraxar lite med varandra. Jag pratar alltid med korpar när jag träffar dom.


 

Jag fryser inte för nu är vinterkläderna på. Vänder ansiktet mot solen.

Ser att spindelväven på träden är som det vackraste broderi.

 

En sådan här oväntad dag är det skönt att leva och bo i paradiset Fisksjön mitt i naturen och bland djuren.


Dagens ord: Det gäller att njuta av det vackra medan det finns.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards