Direktlänk till inlägg 10 december 2021

JAG MINNS

Av Anita - 10 december 2021 17:05

Efter två sprutor och ett besök hos tandläkaren med bedövad mun kände jag mig lite trött när jag kom hem. Lade mig på soffan och såg på tv. Det händer att jag slumrar till lite men inte mer än fem tio minuter. Nu vaknade jag efter tre timmar så nog kände jag av något. Klev upp och tänkte tvätta håret och ta ett bad. 


När jag ligger där i det varma sköna badet så kommer ett minne farande från tiden då jag var barn och tonåring. 

Vi fick bada en gång i veckan i bastun nere i byn men ibland behövde man ju tvätta håret dess emellan då man skulle vara fin av någon anledning.

Det mina vänner var en väldig procedur. Vi hade inte vatten inomhus så det skulle hämtas vid brunnen 100 m bort nästan.

Tas in och värmas på spisen.

 

Tömmas i ett gammalt handfat. Det är faktiskt det här fast nu använder jag det att ha gamla ljusstumpar i.


Det fanns ett underbart schampo som var en blå tub med bubblor på och låg i en blå ask.

 

Lustre creme hette  schampot och var helt underbart. Det löddrade väldigt och luktade så gott. Jag minns att jag ofta stod framför spegeln i köket och löddrad upp det och formade hårslingorna till en fin kungakrona. Då var jag prinsessan av Fisksjön och jag tyckte att jag var så fin.

Tänk så omständigt allting var då. Det var minsann inte bara att vrida på kranen inte. Mamma eller Faster fick ta skopan och skölja håret och blanda till kallt och varmt vatten och få ur skummet och jag var ren och fin igen. Det var i alla fall det bästa schampo jag använt men det finns nog inte längre. Jag har i alla fall inte sett det någonstans.


Nu gör jag ingen krona av mitt hår längre när jag ligger i badet, men bubblor gillar jag. Då var jag söt men nu är jag minsann långt ifrån det när jag ligger i bubblorna med glasögon och pannlampa och läser bok samtidigt som jag badar.


Vaknade till att det hade snöat rätt mycket så det var till att sopa bilen. När jag skulle åka fick jag sopa en gång till. Alla vägar var oplogade men dom jävla timmerbilarna dundrade fram som vanligt och man såg inte ett dugg. Fy sjutton så svettig av skräck jag var innan jag nådde till Hammarstrand.


Sedan for DansBritt och jag till Bispgården och åt på Älggårdsberget. Som vanligt hur gott som helst.


Hemma igen gruvade jag mig för att gå ut och skotta men så rätt vad det var så kom en röd traktor med snöslunga och svängde in på min gård och gjorde en vända innan han for iväg. Vilken gåva när det börjar bli mörkt . Nu är halva gården skottad och jag kan ta resten imorgon när det blivit ljust. Det ska ju snöa mer inatt har jag hört. Usch säger jag.


Dagens ord: En rent eländig vecka på många sätt men som slutade lite bra i alla fall.

 
 
ibod11 - Ingrid

ibod11 - Ingrid

10 december 2021 18:58

Så här i efterhand låter det som fina minnen men det som känns lite nostalgiskt nu var nog kanske mest besvärligt då. Men jag kan riktigt se hur du står där med löddret från det väldoftande shampot och formar håret till en krona :D
Vilken lycka att det kom en traktor med snöslunga till dig :D

http://ibod11.com

 
Soldansare

Soldansare

10 december 2021 19:41

Tänk vad allt tog tid och var krångligt förr ändå hann man med allt. Nu går allting fort och enkelt ändå har vi ingen tid. Konstigt ändå.
Varma kramar i kalla vintern.

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

10 december 2021 22:22

Så skönt att du fick lite hjälp med skottningen så att veckan slutade lite skapligt i alla fall.

Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Göran

Göran

11 december 2021 13:09

Skönt att du fick hjälp. Att man hann med sig på den gamla goda(?) tiden kanske berodde delvis på att vi inte hade datorer, TV och mobiler som tog vår tid i anspråk.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards