Alla inlägg den 26 december 2021

Av Anita - 26 december 2021 12:14

 

Det har varit några dagar fulla med aktivitet så jag har inte ens haft tid att skriva en blogg men nu idag är det lugnt en stund . Onsdag kväll kom Sonen hem till mig och Broder B var snäll att hämta honom vid flyget i Sundsvall. Sedan åt vi middag.


Torsdagen for vi runt som skållade troll för att handla mat och andra grejor. Vi blev borta hela förmiddagen. När vi kom hem stod DansAnn på trappan med den vanliga hemgjorda goda senapen. Vi blev sittande en stund och prata och det är alltid lika trevligt när hon kommer.

Sedan gjorde jag jansson och några andra fiskrätter och så blev det kväll.


Julafton blev det mera matlagning och så blev det eftermiddag och dags att tända marschaller mot vägen.

 

Tomten skulle ju iväg på äventyr och sitt vanliga arbete.

 

De holländska barnen hade också tomtebesök som sig bör.

 

Så dags att duka fram maten.

 

Som vanligt har jag gjort för mycket mat.

 

Vi var bara fem personer, TuppOla med Sambo, DansBritt och så Sonen och jag. Mätta och trötta blev vi och satt mest och hängde framför tvn och slöade och småpratade.

 

Så kom en ny dag och nu skulle vi bli flera närmare bestämt 8 personer. 

Jag gjorde lite fint i tomtelandet med belysning och sånt.

 

Tände tomten som det glittrar om och fixade mat förstås.

 

Så kom Broder B med fru och så Holländarna med sina två barn. Det blev en väldigt livad kväll. Vi åt drack och sjöng "hem tomte gubbar" Till slut tog Sonen fram gitarren och började sjunga och spela.

 

Jag plockade fram lite gamla leksaker som barnen fick roa sig med och musiken fortsatt. Broder B hittade ett gammalt munspel och så blev det ännu mera ljud.

 

Så höll vi på väldigt länge. Till slut blev barnen lite trötta.

 

Då klädde vi alla på oss och gick ut. Sonen och jag följde med en bit på vägen. Vi gick genom skogen och balanserade på fyrhjulingsspår i mörkret. Humöret var på topp. Barnen sprang omkring och kastade sig i snön och hunden Nalle for fram och tillbaka. Gubbarna pratade och skrattade och det var en så fin kväll. 8 grader kallt och lugnt och fint och månen var gul och tittade fram bland molnen.

 

Så var det bara disken kvar och allt som skulle plockas bort men det gick fint och fort eftersom jag hade hjälp av Sonen.


Dagens ord: En riktigt rolig helg men kylskåpet är fullt med mat. Jag tror alltid att folk äter mer än vad dom gör.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards