Alla inlägg den 21 december 2021

Av Anita - 21 december 2021 17:45

 

Igår gick det inte bra.  Det hade kommit snö på natten så nu är det vitt igen. Det betyder att man inte ser blankisen under snön och riskerar att drutta på aslet. Bara att leta fram dubbar och fixa gammelskorna. Planen var att börja röka lax. Visst leta fram aburöken och rödspriten och enriset och flisen.

Just precis då så hade gasen i tändaren tagit slut så jag fick leta och leta innan jag hittade en annan grej. Jo då det var att tända och vänta och under tiden tänkte jag laga en marchalltomte.

Den fina med två maschallplatser var spårlöst försvunnen så jag fick ta en annan fulare tomte. Den hade tappat bottenplattan som den skulle ha som stöd på marken. 


Varför i fridens namn är det så besvärligt med det där med skruvarna som inte längre har annat än olika hål som man ska sätta i. Att leta fram bits som passar och skruvmaskinen och allt grejs är en plåga bara det och inte hittade jag någon skruv som passade till bitsarna heller. Till slut fick jag ta spik istället och då sprack första plankan. Till slut fick jag till det efter att letat annan bräda och så hade jag svurit färdigt för den stunden.

 

Nu står dom i alla fall på plats i väntan på att få lite eld på sig.


Laxen klar och så är det till att diska intorkat joks i aburöken.

Torkade älgköttet klart och ved inburen. 


Jag hade besöka av Pappersbeda i söndags i alla fall.

Idag var det kallt när jag vaknade 18 grader men månen sken starkt och det var den mörkaste dagen men ändå ganska ljus när månen gjorde sitt.

 

Det ljusnade så småningom och jag drack kaffe och eldade i vedspisen och matade fåglar.

 

och solen lyste på trädtopparna fast månen visade sig. Det blev en dag för städning och så kom Gamle A och vi pratade bort en timme och fikade.


Sedan kom Holländskan en sväng och så pratade jag i telefon med Moster och med Sonen. Ett långt samtal med min tremänning också.


Gjorde ett par sorts sillar och lite pressgurka. Så var dagen slut. Tänk vad dagarna går fort när man har att göra.


Nu ska jag glädja mig själv med att se på Ernst och på Mandelmanns och imorgon kommer Sonen och det ser jag fram emot ska ni veta. Nu är det över 20 grader kallt och jag eldar i kaminen och latar mig i soffan.


Dock känner jag ingen riktig julstämning. Det verkar bli sämre och sämre med det för varje dag. Det är väl som med allt annan Gammeldomen som slår till. Inte har jag sett en enda liten tomte heller, inte ens spåren av någon. 


Dagens ord: Jobba inte er fördärvade inför julen. Den tar ju slut i ett nafs och där står man trött och seg och allt ska plockas bort igen.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards