Direktlänk till inlägg 8 november 2022

SNÖNS BUDBÄRARE

Av Anita - 8 november 2022 14:11

Den här dagen kom dom alla i stora hopar. Det var dom vackra röda domherrarna. Nu är snön nära och det känns i luften. Jag klär på mig och går ut för skogen lockar och kanske är det sista gången på länge som jag kan sätta fötterna på mossa och mjuka vägar.

Börjar med att plocka in den sista brokkolin. Kokade den till lunch tillsammans med köttbullar och potatismos.


Så gick jag. Det var så tyst och inte en vindpust. Lite kyligt och jag tänkte nog att jag borde tagit en mössa.

Gick gamla Fisksjövägen och den har massor med granar runt omkring. Det är nästan som att gå i en grön tunnel.

 

Svänger in på stigen som Professorn gjort så fin.

 

Bara en bit av den är kvar för sedan börjar kalhygget mellan bergen. Den här stigen gick en gång för länge sedan mellan fäbovallarna. Först Vallbodarna och vidare till Lövhyddan och så till Kullstabodarna. En fin stig var det men det var länge sedan. Nu trampar jag fram på ris och i djupa hålor. och alla kantareller är borta.

 

Att ta sig upp på berget brydde jag mig inte om för jag blir bara ledsen för hur det ser ut.

I tystnaden hör jag en spillkråka skrika och över myren flyger den stora korpen och tar en lov ovanför mig och ropar.

 

Tänkte ett tag gå ner på myren och plocka tranbär men jag ides inte utan vandrade hem. I alarna satt en hoper med järpar som flög sin väg när jag kommer vandrande. Det porlar i diken och bäckar men annars är det så tyst.


Annars är det sonens födelsedag idag och jag pratade med honom på telefon. Det var 46 år sedan och jag tycker att det var alldeles nyss han satt med kattungar i famnen. Nu har han två egna kattor så han har fortsatt att gilla kattor.

 

Det var så länge sedan. Han föddes en dag då det var lite som nu fast det hade regnat och var väldig halka när vi åkte till Östersunds BB. 10 mil dit i alla fall men jag var där bara tre timmar innan han föddes.


Igår hade jag hand om BroderB:s hund Nalle. Han satt mest och väntade på att dom skulle komma hem. Så kom Datafia med köttbullar och rullrån och då blev det lite roligare.

 

När Broder B o Frun kom hem så hade dom med sig de godaste räkmackor som finns. De görs i Stugun och är de godaste mackor som finns.


Det var allt. Nu är det bara att koka lite kaffe och vänta på att snön ska falla. Jag som både ska till tandläkaren och till vattengympan imorgon men det är väl bara att vänja sig med snöskiten. Hoppas att den går bort fort i alla fall.


Dagens ord: Precis nu i detta ögonblick tittar jag ut och ser stora äckliga snöflingor falla. Fy vad jag blir less.

 
 
Margareta Wårenius

Margareta Wårenius

8 november 2022 15:49

Så vacker granskog, och inte har du några granborrar!
Jamen, åren går

http://Margareta wårenius

 
Ingen bild

Morgena

6 mars 2023 08:24

everything looks great when i scroll to the bottom of the article, https://footballlegends3.com website will be a worthwhile site for you to experience

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards