Alla inlägg den 7 juli 2022

Av Anita - 7 juli 2022 08:25

 

Jag har en bloggvän på Gotland som far omkring på ön och fotograferar kyrkor och berättar om dom. Det är många och dom är väldigt gamla. 

Här finns inte så många som där och inte är dom gamla heller.

....men visst vi har en gammal kyrka här i min lilla by som faktiskt är känd lite varstans.

Den fina kyrkstapeln finns det en kopia av på skansen i Stockholm.




Kyrkan finns det en kopia på Jamtli i Östersund


Nu ska jag gå en vandring med er i  vår lilla kyrka och framför allt är det här ett inlägg för min bloggkompis på Gotland.

 

Då går vi in då. Kyrkan är byggd 1684 men innan har det funnits minst två kyrkor i byn. Det vet man för kyrkklockan är från 1200-talet och en av dom äldsta i landet.

 

Inte är den stor och bänkarna är smala. 

 

Predikstolen är fint snickrad med många detaljer och målningar.

 

En rad av änglaansikten finns runt om men dom ser ganska sura ut. 

Det är en viss aktivitet i kyrkan fast mindre än förr. Bröllop och begravningar och dop.

 

Dopfunten står där och väntar och lägg märke till så fint man målat girlanger och grejor på timmerväggarna.

 

Altaret är också fint målat 

 

En tid var kyrkan dansk och då skrev man den här tavlan och allt pynt skulle bort men vi tjuriga jämtar gömde undan en hel del som nu fått komma fram igen.

 

En liten smal trappa går upp till läktaren där orgeln står och på den spelas det förstås. På vintern är det bara en enda sak som förekommer och det är julmässa klockan 11 på julaftonskvällen och det är årets mys tycker jag. Den enda gång jag är i kyrkan om det inte är något man måste gå på. Sitta i mörkret med levande ljus och höra sången.


 

Så är ju vår lilla kyrka vägkyrka och har öppet under juli månad och då finns det en kyrkoguide som berättar om kyrkan.

 

Uppifrån kan man se en stor del av kyrkan.

 

Så går jag ner igen och ut genom dörren som inte är vilken dörr som helst. Fint fint tycker jag.

 

Så var det kyrkstapeln. Den har min pappa tjärat en gång i tiden. Då satt han på en köksstol som var bunden vid kyrktuppen och snurrade runt och målade. Inga ställningar på den tiden. Håsjöstapeln ska visst vara byggd 1779.


Även om man är dåligt religiös så är det fint att se detta fina arbete man lagt ner på alla små detaljer som finns.


Det finns också ett sommarcafe och det var där jag och AMV och ett av hennes barnbarn fixade fika igår.

 

Där finns så mycket att titta på och gamla foton och lotterier och hembakat fikabröd och kaffe att sätta i sig. Främst av allt är det så roligt att träffa gamla bekanta och prata. Vi har en dag var vi i byn då vi sköter stället (ibland fler) och det är bara kul.

   

Ett så hemtrevligt och fint blått kök och utanför flyger svalorna och matar sina ungar som har bo på huset. Det råder en så varm och trevlig stämning vid den lilla kyrkan vid Singsjön. Besök den om ni kan för det är det värt och du kommer inte att ångra dig. 


Dagens ord: Att ha ett ställe att träffas på är nog så viktigt när alla affärer är borta.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards