Alla inlägg den 11 juli 2022

Av Anita - 11 juli 2022 20:14

 

Ibland önskar jag att jag vore morgonpigg för det är då allt händer som är lite spännande. Det är då någon hämtar mina plastankor ur dammen. Det är då någon tar prydnadsfåglar och ägg ur fågelboet.


Det var härom dagen jag ställde ut en chiliplanta för den trivdes inte inomhus. Den hade redan en röd fin chilifrukt som jag lät sitta.

När jag skulle göra köttfärssås så skulle jag hämta den men si då var den borta och jag kan bara för mitt inre öga se en skata eller kråka ta den och börja äta med god aptit. Röd och grann men oj så stark. Undrar hur en fågel ser ut när han äter chili. Det skulle jag velat se. men jag sover när det händer.


Så i lördags kväll kom Sonen efter sin långa resa från Skåne  Det var regnigt som det varit flera dagar men igår eftermiddag börjde det bli bättre väder. 


Han börjde genast jobba med både det ena och det andra.

 

En syren har växt sig jättestor och tar bort utsikten mot sjön och det är klart att man vill se sjön från köksfönstret.

Bort med den. Fram med röjsågen och kapa

 

Så där ja, det blev bättre.


Sedan tog han ett bad fast vattnet var ganska kallt.

 

Det gick minsann väldigt fort.

 

Hunden Jack var förstås med.

 

Så satt vi på förstukvisten och njöt av kvällssolen.

 

Katten Morris satt och blängde på Jack.

 

Kinabror var också med förstås.

 

Så kom då måndagen då det plötsligt blev fint väder.


Jag röjde med handröjaren och Sonen klippte gräs och Kinabror också Det var ett väldigt surrande en stund.

 

Sedan for vi till Kälarne för det behövdes mera bränsle till maskinerna. Vi åt hamburgare på macken och pratade med gamla bekanta minsann.


Nät vi kom hem var tjejerna nere vid bryggan och solade och jag började lägga mina mattor i blöt för det skulle tvättas. Alltid finns det något att göra minsann.

Så kom Broder B med hundarna och det blev badande.


Så gick alla hem och jag var alldeles ensam nere vid sjön. Jag lade ett täcke på bryggan och lade mig i solen och läste lite grann. Det var första gången i sommar. Jag har inte hunnit med innan och så har det varit dåligt väder.

 

Sedan fick jag för mig att laska iväg till badstranden som ni ser längre bort. Det gäller att gå när det är lugnt på sjön för man får titta sig för så man går där det är sand och inga stenar att göra sig illa på. Det är en grej sm jag alltid gör och alltid har gjort Vattnet är så varmt där det är så grunt. Det är skönt att gå i vatten.


Vad ser man när man går. Jo musslor och snäckor förstås och småfisk. Spår efter hundar och fågelfötter.

Strandolle skriker och är förbannad när jag kommer vandrande och jag tänker plötsligt på att jag inte kan veta om det är sista året jag går där.

Sonen sa att jag inte har förstått och fattat att jag börjar bli gammal och så är det kanske. Visst har jag förstått men inte accepterat. Jag hatar att vara gammal. Jag hatar att jag inte längre kan komma iväg och dansa.


Det känns också som att jag missar så mycket och så mycket jag velat göra som nog aldrig blir av nu. Allt är liksom för sent.

 

Tog en skogspromenad frampå kvällen.

Kokade lingonsylt och stekte potatisbullar med bacon till middag.

Drack kaffe tillsammans med Sonen på förstukvisten och så är dagen slut.

 


Dagens ord: Av allt jag ville göra blev inte mycket av.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards