Alla inlägg den 9 juli 2022

Av Anita - 9 juli 2022 11:43

 

Om man bor i skogen så kan man smyga sig in i min så kallade trädgård genom den här porten. Nu när det regnat och blåst och blåst och blåst finns det inte så mycket att titta på. Det mesta ligger platt på marken och de enstaka blommor som finns ser lika tufsiga och trista ut som jag känner mig.


 

Där står mitt gamla hus men det är inte så illa som bilden visar, nog bara jag som halkat med kameran och får det att se snett ut.

 

Mot vägen har jag massor med krukor med gyckelblomster . Den gammaldags sorten som är fleråriga och som får bo i källaren på vintern och komma fram på sommaren. Nu blommar dom i alla fall i sina krukor.

 

De få rosor som inte blåst sönder av blåsten eller dött i vinter försöker lite blygt titta fram. Den här är en ros jag hittade på en gammal fäbovall. Tror (men vet inte) att den heter kanelros.

 

En enkel vit ros klättrar på staketet och den har bara kommit dit av sig själv.

 

Gamla rosbuskar från farmors tid klarar det mesta och överlever och doftar och blommar men blåser sönder i blåsten.

 

Så kommer vi fram till huset och krukorna under fönstren blommar men prunkar inte precis.

 

De som håller bäst i blåsten är iris

 

och liljor.

 

Den gammeldags krolliljan tar ingenting kål på .

 

Inte heller den gula liljan som jag inte vet vad den heter.

 

Den hittade jag en gång i ett stenröse i skogen och den mår bra trots blåsväder och slagregn.


Idag är Sonen på väg från Skåne i bil och det är långt och jag är alltid orolig innan han har kommit fram. Hoppas bara att det inte regnar så väldigt söderöver som det gör här.


Igår var det fredag och vi åkte som vanligt till Älggårdsberget och där var det livat. En hel buss med turister kom så det blev fullt ganska fort.


Sedan så ringde DataFia och bjöd oss hem på grillning.

Vilken fantastisk mat vi fick på kvällen. Tänk er grillad älgfile mör så den smälte i munnen och massa gott till. Smaskens.


 Dagens ord:: Jag vore nöjd med att sonen kom helskinnad hem och att det inte blåser isande vindar. Lite dans skulle inte heller sitta illa men det kan jag väl glömma. Det är hemskt att bli gammal.

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards