Alla inlägg den 14 september 2022

Av Anita - 14 september 2022 09:56

 

En av mina klasskamrater skrev härom dagen på facebook att hon upptäckt att hon inte blivit solbränd men fläckig och flammig den här sommaren.

Det är gammeldagarna som undan för undan börjar anfalla oss som en hungrig krokodil.

Nog har jag märkt det också. Ingen jämn och fin solbränna minsann. Fräknig har jag blivit. Prickig överallt och jag har fått en prick mitt på näsan och armarna ska man inte prata om. Usch och fy. Så pass att jag inte vill ha kjol längre. Fast i sommar har man inte behövt annat än långbyxor för den delen. Tre gånger har jag haft kjol.


Nog om det. Det regnar idag och gjorde det samma igår. Fast det är bra för potatisen och jag har inget emot regn.


Kanske bara det att det finns en del att göra inomhus som inte blivit gjort på länge.

Det är det där med min boganvilla. Vet att jag stavar fel men ni vet vad jag menar. Trillingblomma heter den på svenska.

 

Den som är 45 år gammal och täcker hela söderfönstret. Nu har jag märkt att den inte blommar som den brukar och inser att den nog inte orkar med med den stora grönmassan.


Nu skulle det ske. Jag skulle klippa bort en hel del av bladmassan och oj vilket jobb. Flera timmar tog det och jag såg att det faktiskt fanns lite blomknoppar här och där som jag inte ville ta bort. 

 

Nu är den till sist klippt och vi får se om den mår bättre nu när den har mindre blad att ta hand om. Egentligen skulle jag passat på att putsa fönstret också men jag ids inte.


Det blev en tur till Hammarstrand med Kinabror för han skulle dit och sedan var det nästan tid att gå till honom och äta bruna bönor och fläsk.

 

Inga vilda blommor finns längre på vägen dit men ett blad av en tussilago fångade min blick när jag gick dit.

På vägen hem mötte jag TuppOla med Sambo och vi vände om och for tillbaka till Kinabror och satt där och fikade och pratade bort en bra stund av kvällen.


Idag hade jag planerat att städa sovrummet och byta sängkläder och tvätta sängkläder men än har jag inte kommit igång. Allt går så långsamt nu för tiden. Min tur att laga mat idag. Det blir paltbröd och fläsk. 


 

Som tur är så har jag haft en jättebra bok att läsa. Det är liksom tomt när man inte har en bok som väntar. Ibland i fullmånens tider så har jag svårt att sova och en bra bok är då fint att ha. 


Nog för idag från den gamla kärringen med åderbråck, hälsporre, hängigt skinn och gravrost. Ni som är unga gläd er för för er skönhet. 


Dagens ord: Gå ut i regnet. Det är bra för då blir håret lockigt och huden återfuktad.


Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards