Direktlänk till inlägg 16 januari 2024

STACKARS MINA BLOMMOR

Av Anita - Tisdag 16 jan 11:21

 

Jag har djupa fönsterbrädor och det innebär att det drar kallt på mina blommor. Kallt utifrån och jag ser med sorg hur mina blommor mår illa i kylan. Kyla utifrån och värme innifrån Kan inte bli värre för dom stackarna. Den enda som verkar må bra är paprikan som till och med fått en mogen paprika mitt i värsta vintern.


 

Helt plötsligt blir det tö och då börjar det snöa förstås. Tung blöt snö som inte snöslungan klarar av. Det är bara att skotta. Eftersom jag är en gammal svagt fruntimmer klarar jag inte många timmar utan paus. Här har jag då försökt att skotta fram till byvägen och fått till ett spår. Dag två tar jag gården som är ganska stor och dag tre tar jag vägen ner till vedboden. Så så går dom dagarna med skottning och ryggont. Inte roligt alls. Prata om gym. Något sådant har jag aldrig gått på och det behövs då verkligen inte när man bor så här. 


Söndag blev det kallt igen och det rejält Jag lyckades få igång bilen och körde ner till bokcirkeln. Det var i alla fall riktigt roligt att komma på den igen och träffa dom trevliga tjejerna ett tag och prata och skratta och fika. 

 

Igår kom en liten solstråle mitt på dagen.

Broder B ligger i ryggskott och jag gick dit. Det var runt 20 grader mitt på dagen så det gick att vara ute även om det var kallt om näsan och händerna. Kom nu inte och säg att man ska ha kläder som är varma. Vad ska jag ha på näsan då och ansiktet. Är det så här kallt så kan man inte klä sig. Jag ser ut som en levande köttbulle där jag tussar fram och jag hatar kylan.


 

Annars sitter jag här med mina frusna fingrar och försöker trycka på tangenterna och det går så där när man fryser. Jag har eldat i spisen så i köket är det skapligt varmt och ute är det fortfarande mulet men ändå så kallt. Det börjar bli lite mindre bistert så det blir till att gå ut och hämta ved men jag sparar lite grann. 


Sitter och tänker på livet och hur den här hemska vintern ska fortsätta. Jag ska iväg på vattengympa imorgon men vet inte om bilen går igång Den här tiden blir man isolerad när man inte kan åka någonstans utan sitter här som ett tok och fryser och tappar all energi. men.....julgranen trivs i kylan inomhus så den får stå och lysa. 


Dagens ord: Blommorna fryser, katten fryser och jag fryser. 

 
 
Ingrid

Ingrid

Tisdag 16 jan 14:15

Så roligt att du kom iväg på bokcirkeln. Jag behöver åka och handla, men skjuter på det, för det är så jobbigt att skotta fram garageporten, men i morgon måste jag nog ta mod till mig.
Kram, Ingrid

http://https://ingrids.home.blog

 
Lena i Wales och lite överallt

Lena i Wales och lite överallt

Onsdag 17 jan 09:28

Vilken fin paprika du har.
Jobbigt med tung snö. Du få ta det varligt, även om det behövs skottas.
Vi hade sol och vackert väder här igår, men kallt för mina breddgrader. På natten -22 och dagen ca -14. Idag snöstorm och runt 0. Här blir det blött också.
Skönt att du kan elda i spisen, fast jobbigt att få in veden.
Håll ut, det finns en vår någonstans i framtiden!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Oneinamillion

Oneinamillion

Torsdag 18 jan 11:03

Usch ja, nu får det vara nog med snö och kyla. Vi har den också här I Danmark.. Kom ännu mer snö natten till igår. Längtar efter vår. Kram

http://www.sarplaninac.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

Fredag 19 jan 11:14

Vackra foton. Men jag fryser nästan bara av att läsa dina ord. Snart får du flytta ner till din son. Stackars bror som har ryggskott.
Låter trevligt med bokcirkel. Hoppas du kommer iväg till vattengympan.
Men jag måste skriva att jag tycker du är en riktig fighter. Jag tåler mindre och mindre kyla. Det finns inga kläder som ändrar på min åsikt.

http://gotlanduppochner.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Lördag 27 april 18:57

  När jag tittar ut och ser hur det snöat inatt blev jag först förbannad men sedan tänkte jag att det här är väl den snö som ska ta bort den gamla snön kanske.  Jag väntar ju på att Sonen och hans Fjälla ska komma. Dom åker från Skåne idag men l...

Av Anita - Tisdag 23 april 10:24

  Det går sakta med våren här i Fisksjön. Visserligen har alen gula hängen som gör att jag går omkring och nyser fast jag äter allergimedicin.  Kallt på nätterna så snön tinar inte trots att solen skiner på dagarna.  Vägen är visserligen bar m...

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards