Direktlänk till inlägg 30 april 2011

FISKSJÖN HAR GÅTT UPP

Av Anita - 30 april 2011 09:42

Så tidigt som i april har Fisksjön inte gått upp så länge jag minns. Pratat med grannen som är äldre och han har inte heller varit med om det.


Nu är det så i alla fall. När jag tittade ut imorse var det vatten och inte is. Den har sakta smält bort så inga skador har hänt på mina bryggor. Så glad man blir.


  Dagen ägnade jag till att sitta på golvet inne och göra nya dynor till min hammock. Dynorna var solblekta så man såg inget mönster. Inga pengar till nya dynor finns så jag tog en gammal gardin och klistrade fast med textillim. Den som inga pengar har får försöka att vara lite smart. Visst blev den rätt fin?

Dessutom tittade jag lite smått på bröllopet och kunde bara konstatera att den bruden var så vacker och hade så vacker klänning. Enkelt och vackert. Vilket ståhej!


Gamsvägerskan kom en sväng och vi hälsade på broder B och fikade på deras altan.


Det var meningen att DansBritt och jag skulle äta nässelsoppa och vandra iväg till Kolbjännsjön och ropa vårskriket från vättarnas berg.men

man är inte sämre än att man kan ändra sig så när PappersBeda ringde och hörde om vi inte skulle åka på hotellet och äta buffe så gjorde vi det.


Vi bestämde oss för att vandra iväg efteråt för kvällarna är ljus och fina nu. När vi åkte från Kälarne kom min jobbarkompis efter och hon bestämde sig fort för att följa med oss och skrika vårskriket hon också.

  Här på berget bor vättarna och har alltid gjort. Vi klättrade rakt upp i solnedgången.

  En magisk kväll. En magisk tjärn.

  Andäktig kan man stå här och bara lyssna till alla ljud och alla tassanden.   Det märkliga med den här platsen är att ekot är så väldigt starkt och intensivt. På den här platsen har jag i min ungdom upplevt många av mina lyckligaste stunder så vilken plats kan vara bättre att ropa vårskriket på.


Ni som inte vet vad vårskriket står för har kanske hört Ronja Rövardotter skrika det. Det är helt enkelt en hyllning till våren och en glädjeyttring över att återigen få uppleva en vår och sommar.

Var så god mina vänner. Här är det:


  Efter att ha skrikit sitter vi här en stund och lyssnar till alla ljuden innan vi beger oss hemåt i vårkvällen.

  På vägen hem hittade vi den här vackra stenen som får avsluta dagens blogg.

 


Dagens ord: Som man ropar får man svar.

   

 
 
Ingen bild

Ewan

30 april 2011 10:18

Härligt Vårskrik!Kul att få höra "live" !

 
Ingen bild

Lise-Lotte

30 april 2011 10:21

Vet inte riktigt vad jag ska säga, men... fick nästan lite blanka ögon av att läsa detta härliga inlägg. Vackra bilder och härligt med vårskriket! Tack för att du bloggar!!!
PS. Hammocken blev jättefin!

 
Ingen bild

Cecilia

30 april 2011 11:23

Det var ju kul Ellen vile höra flera ggr.Ha det så bra.Kram

 
Lena

Lena

30 april 2011 11:50

Hammocken blev toppensnygg. Härligt med vårskriet! Ha en trevlig Valborg!

http://lillahonshuset.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

30 april 2011 16:21

Så underbart att få höra era vårskrik och glada skratt!!

Ha en riktigt trevlig Valborg!
Varma kramar, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ingen bild

Carina Engström

30 april 2011 17:38

Vilka vackra bilder!! Hammocken blev jättefin. Man längtar till Fisksjön och dej. Man har haft mycket roligt där.

 
Ingen bild

IngMarie

30 april 2011 19:19

Tack för att jag fick följa med!

 
billan

billan

30 april 2011 21:32

Tack för värmande kommentar hos mig!
Härligt att du äntligen fått skrika ut vårskriket, och att jag dessutom får höra det.....inget skrik här än, jag har liksom kommit av mig:(
Ha en fin fortsättning på Valborg!

http://auroraborealis-1.blogspot.com

 
Anita F

Anita F

1 maj 2011 10:12

Vad duktig du är som så fint gjort iordning dynorna till din hammock. Ser somrigt gott ut. Grattis !!! Bröllopet såg jag bara lite sporadiskt på. Ville se klänningen ... ja, bruden i sin egen hög person och hon var så fin. Enkel men väldigt tjusig.
Tack för fina bilder ... Underbart med våren !!! och vår egen månad.
Ha en skön 1.a maj och sköt om dig ...
Kramen från mej !!!

http://minplats.bloggplatsen.se

 
Soldansaren

Soldansaren

1 maj 2011 19:35

Vad härligt att höra ert vårskrik och vilka Ronja-skogar du har omkring dig! Var skriker man när man bor i en stad, som jag? Jag bara frågar. Visst är jag stadsråtta men just så här i vårtider undrar jag om det verkligen är nyttigt.
Kramar!

http://soldansarenssida.blogspot.com

 
irja

bloggplatsen.se " title="http:// 40-talisten, bloggplatsen.se " target="_blank">irja

2 maj 2011 02:11

Vårskriket och ert glada skratt gjorde även mig glad, så fina och härliga bilder, kul att få vara med er....
Och hammocken fick vårsnyggt på sig , det är väl bra att man tar vara på det man har, och återanvända tyget till nya överdrag till dynorna, istället för slit och släng , hammocken blev ju som ny,,,Mycket fiffigt vännen....
Våren kom med raketfart, men jag vet inte var värmen tog vägen, sköna Maj börja med blyga temeraturer bara +6 grader och några snöflingor...Men hoppet är ju de sista man ger upp, hoppas iallafall att få uppleva några varma sommardagar i sommar.....
Ha en bra dag vännen...
KramiZ IA...

http:// 40-talisten, bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anita - Tisdag 16 april 09:34

  Denna långa förbannade vinter som aldrig verkar ta slut. Så jag frusit och frusit och som jag längtat och saknat sol och värme. i söndags kväll åkte jag på bio och såg Möte i Rom med bl Lassgård. Jag gillar honom och han kan spela så många oli...

Av Anita - Fredag 12 april 08:38

      Det blir bara värre och värre. Visst har jag haft 4 skrivare och visst har dom krånglat men nu går skam på torra land. Vi köpte en nya skrivare för att nu är det dags att ha vägföreningsmöte med allt det innebär. Det ska skrivas kallelse...

Av Anita - Lördag 6 april 10:03


  Jag skrev ett långt blogginlägg om hur det är att vara pensionär och lite annat men datorn åt upp alltsammans och lika bra var det för det var bara gnäll. Snö snö snö. Kallt kallt kallt. Halt. Kinabrors hund Jack har brutit några klor i en f...

Av Anita - Tisdag 2 april 12:19

  Skärtorsdagen var det skapligt väder ändå men jag lät häxan Hanna åka i mitt ställe till Blåkulla.   Så började snön vräka ner.    Att åka till Lillsjön på pimpeltävling blev inte av för någon av oss. Jag började laga mat istället.  ...

Av Anita - Torsdag 28 mars 14:10

  Det har snöat sedan i måndags och just imorse satt jag och tittade ut på snön och gräddade rullrån. Dom ska jag ha på påskafton till efterrätt med glass och nykokt hjortronsylt och kaffe förstås. Nog om det.   Igår var en märklig dag. Jag kl...

Presentation

DET SKA VARA LÄTT ATT LEVA...

Fråga mig

56 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards